Restetting av "oljealarm" for Fiat Ducato

Et lite triks som kan være nyttig om man skifter olje selv? Men skulle signalet komme tilbake er det nok tryggest å oppsøke verksted 😉

Men det funker vel neppe på andre bilmerker? Kunne vært inntresant å høre andre versjoner på dette når man skifter olje selv.


Kommentarer

  • Flott med tips og råd og mye nyttig å finne på nett og andre plasser. Flott at vi deler med hverandre men man bør være litt kritisk før den enkelt gjør sitt valg. Det kom det noen flagg opp for meg når jeg leste denne artikkelen i Bobilen.

    Jeg liker også og gjøre ting selv og etter oljeskift må service/oljelampe 0 stilles. Dette fordi flere og flere parametere legges inn og et er på biler med partikkelfilter at dette filteret skal renses etter et program fabrikken har satt opp og det styres av ECU/hjernen til motorstyringen. Jo nyere bil man har jo flere parameter legges inn og man skal kjøpe et rimelig dyrt dataprogram/motortester om man skal kunne resette oljelampe. Så OBS på garanti, senskader o.l.

    På min bobil skal den prosessen med rensing av partikkelfilter gjøres 3 ganger mellom hvert oljeskift. I dag leses jo også ofte oljekvaliteten på motoren under drift på mange biler og oljen kan få kortere intervall en normalt avhengig av kjøremønster o.l. Så jo nyere bil jo flere feller å gå i.

    Som NAF i artikkelen ikke ville 0 stille oljelampen, gjorde heldigvis verkstedet mitt det, men skrev på regningen at de ikke hadde skiftet olje og tok 1000 kr. for 0 stillingen. Dette er flere år siden og oljen er siden det skiftet på verkstedet og en annen viktig grunn for det er at jeg har problemer med å få kjøpt olje til motoren som har de kvalitetene/spec. som motorfabrikanten sier/krever.

    Verken Castrol eller Mobil1 som jeg har brukt på tidligere bobiler har den kvaliteten som motorfabrikanten på dagens bobil krever, men de har olje som kan brukes som de svarer på epost.

    Det florerer mange måter og 0 stille div lamper på nett og spurte bl.a. den gang jeg fikk 0 stilt på verkstedet om jeg kunne benyttet en måte jeg fant på nett. Det sier seg vel nesten selv, hva svaret var?

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.