Ettermontering av dieselvarmer?

Både Truma og VV-bereder i bilen min går kun på gass selv om jeg er tilkoblet 230V, og for å spare på gassen leter jeg etter alternativer. En dieselvarmer virker umiddelbart som en attraktiv mulighet, da har jeg både varme og varmtvann så lenge jeg har diesel på tanken, men er det gjennomførbart, og ikke minst verdt å koste på en 20 år gammel bobil?

De siste par månedene har jeg gjentatte ganger kontaktet hver eneste Webasto-forhandler på østlandet, og de få som i det hele tatt gidder å svare sier at de ikke kan ta jobben da de ikke er kjent med bobiler, så det gjør meg en smule skeptisk. Truma Combi er et annet alternativ, så nå har jeg nettopp startet samme runde på nytt, men er ikke så veldig optimistisk.

Hva tenker dere som allerede har dieselvarmer i bobilen? Hvordan er deres erfaringer med dette vs gass, og ville dere ev. tatt kostnaden ved en slik oppgradering på en gammel bobil som ellers funker helt utmerket?

Takknemlig for alle svar og innspill!

Kommentarer

  • Etter nesten 2 måneder fikk jeg i dag omsider en konklusjon og endelig avklaring når det gjelder Webasto: Det var en død blindvei. Dual Top Evo, som var den løsningen jeg var ute etter, og som fortsatt promoteres i elegante ordelag på Webasto sine egne websider, lages ikke lenger, og det er også snaut med reservedeler fikk jeg beskjed om.

    Da er vel Truma Combi eneste alternativ, og jeg har fått tilbakemelding fra Ferda med estimat på rundt 50000,- for montering av Truma Combi 6D.

    Veldig mye penger å koste på en 20 år gammel bil, så jeg er fortsatt interessert i tilbakemeldinger fra dere som har erfaring med dieselvarmere.

  • OK, spesifisert prisoverslag fra Ferda mottatt i dag bikker 70000,- med god margin, og det er ikke inkludert kobling til diesel. Da snakker vi om opp mot en tredjedel av bilens verdi, og det er det ikke verdt. Da får jeg heller holde ut med gassflasker en stund til, og heller få med dieselvarmer på neste bil når jeg en gang skal bytte.

  • Er du mye på 230V er dette et greit alternativ https://www.eurofritid.no/camping/gass-varme-kulde/varme-og-klima/varmeovner-og-vifter/varmesystem-kronings-heat-1500-230v?dpid=5374&gad_source=1&gclid=CjwKCAiA2pyuBhBKEiwApLaIOxo7QWWdrN4tiMq_UPbPjkAx29O90QEnUMdNJJEwonUMAqVCVSMyLhoCWXcQAvD_BwE

    5000W luft eber kopi får man for rundt 5000kr på ebay Wish og den kan også monteres mot de orginale luftdysene i bobilen.

    Billige grei løsninger om ikke 100% det beste i alle tilfeller.

  • Jeg har sjelden tilgang til 230V på tur, da jeg helst fricamper. Da går det med veldig mye gass til oppvarming, spesielt høst og vinterstid, det var derfor jeg vurderte dieselvarmer som et alternativ. Jeg har en liten vifteovn i bilen som jeg kan bruke hvis jeg har tilgang til 230V, og den funker veldig greit som et supplement, men kun på dagtid og når jeg selv er i bilen.

  • Ser den at det blir dyrt med gass, men blir det så mye billigere med Diesel? Fordelen er jo at man har med mer Diesel enn gass. Tom drivstoff tank langt inne på vidda kan også bli utfordrende. Kan hindres ved at ikke hele drivstofftanken kan tømmes.

    På denne siden vises flere Dieselvarmere VEVOR 8KW Diesel Air Heater Parkeringsvarmer, 12V Diesel Fuel Heater med LCD-bryter fjernkontroll for bil RV Båter Bus Caravan og mer forsterket| VEVOR NO Montering kan gjøres forholdsvis enkelt på de fleste av dem.

  • Det er ikke prisen jeg tenker på, men tilgjengelighet. Med dieselvarmer har jeg en 70-liters tank å ta av, og diesel får man tak i overalt. 2 stk 11 kg gassflasker varer ikke lenge når alt går på gass, og det er atskillig mer styr å få byttet disse enn å stoppe innom en vilkårlig bensinstasjon underveis og fylle opp tanken.

    Nå er jeg uansett i gang med å vurdere å bytte bil, så jeg kommer ikke til å koste på denne noe mer inntil videre.

  • Ser den og minst med tilgjengelighet. Der er lissom ikke LPG tank noen løsning heller, da det er begrenset med fyllestasjoner flere steder.

    Lykke til med søken etter nye bobil.

  • På vår forrige bil hadde vi Webasto dieselvarmer. Nå kommer det sikkert an på hvor den er plassert men syns det var en del støy fra den. Ingen ting å si på oppvarmingen men opplevde driftsproblemer som gikk på at den sotet seg til i brennkammeret. Så det var ikke uvanlig at vi måtte ta den ned å rengjøre den en gang i sesongen. Lærte også at en måtte følge en prosedyre før en slo av brenneren for å få vekk mest mulig sot. Husker vi var på tur i -22 og klarte oss med den ene gassflaska vi hadde med mens andre stressa med flaskebytter. Følger ikke så øye med lenger men har inntrykk av at dieselvarmere ikke er så vanlig lenger?

  • Det er noen egne prosedyrer som må følges for å unngå sot ja, jeg leste litt om det.

    Har inntrykk av at nyere bobiler går mer og mer over til strøm og f.eks solceller og kompressorskap fremfor de tradisjonelle absorbsjonsskapene, og det reduserer jo gassbehovet til stort sett oppvarming og varmtvann, men har sett flere nye bobiler med dieselvarmer. Det var jo nettopp for å redusere gassforbruket på vinterstid jeg var interessert i dieselvarmer, men da må det følge med bilen, det blir alt for dyrt å konvertere i ettertid har jeg funnet ut.

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.