Vasking av bobilen

Denne diskusjonen ble opprettet fra kommentarer delt fra: Boning av bobilen.

Kommentarer

  • Steinar_11612
    redigerte august 2023

    Hei Svein

    En skal vise litt forsiktighet med plastvinduer. Spesielt hvis de er gamle og ripete. Har ikke merket noe på min bil og jeg har ikke alltid klart å unngå å få vaskemiddel på dem. Her er en link med bruksanvisning jeg har prøvd å følge. https://campingnett.no/butikk/bobil/bobil-vedlikehold/bobil-vedlikehold-renhold/globex-80-vaskemiddel-med-voks-1-liter/

  • Takk for linken. Var ikke klar over at den fåes både med og uten voks, men jeg har også kjøpt den med voks. Har ikke fått prøvd den ennå, men får vel ta en runde en av de neste helgene. Spyler du av bilen med rent vann og svamp for å fjerne løs skitt først, eller går du rett på med Globex panel for panel?

  • Det varierer litt hvor mye smuss det er på bilen. Er den mye tilgriset bruker jeg en sånn teleskop-kost som vannet renner igjennom. Ikke så lurt å høytrykkspyle.

  • Svein_27249
    redigerte august 2023

    Ev klar over faren med høytrykksspyler, men den vaskebørsten med teleskopskaft hadde jeg faktisk ikke tenkt på! Den må da være utrolig kjekk når man skal ta taket også, kan jeg tenke meg. Har funnet flere ulike varianter, fra 189,- hos BIltema til nesten 450,- hos Multilakk, har du noen anbefalinger her? Ser at BIltema også har en kortere variant med utskiftbar mikrofiberklut i stedet for børste, kan det være et alternativ?

  • Ja jeg bruker den på taket også. Men har funnet ut at for komme til skikkelig rundt luker og antenner osv så må jeg oppå selv. Bruker 5cm isoporplater som jeg kryper på. Men takvask skjer bare hvert jubelår 😊Husker ikke hvor jeg kjøpte den. Mistenker Biltema.

  • Takk for svar! Jeg ser at Biltema har veldig mye interessant i denne sammenheng, så jeg har planlagt en tur dit i morgen for å handle inn diverse stæsj. Godt verktøy er jo halve jobben og vel så det!

    Er "hvert jubelår" sammenlignbart med uttrykket "once in a blue moon"? I så fall kan du forberede deg for takvask i slutten av denne måneden! 😀

  • Her var det mye likt. Globex er både hatet og elsket, men jeg bruker den og er veldig fornøyd. Blandingsforholdet går litt på slump, men spyler godt med vann.

    Kost på teleskop er byttet ut med mikrofiber på teloskopstang for lenge siden, føler den tar bedre. Vannet blir ihvertfall fortere skittent enn kost. Bruker ikke vanner gjennom kosten, men dypper i bøtte vasker nok større flater enn anbefalt og spyler av.

    Biltema sin stang er for spinkel føler jeg, får ikke noe press på den. Har den, men bruker den sjelden, liker den kraftigere bedre.

    Høytrykk er fy fy her også, kommer lett inn vann i gummipakninger o.l. på vinduer, luker om man ikke er obs.

    Vasker ikke så mange ganger i året, da ikke skitt er så lett synlig, ikke hvit bil 😎

  • Hvilken kraftigere teleskopstang sikter du til, Tor? Jeg har teleskopstang og mikrofibermopper (plukket opp litt fra eksen, hun jobber i renholdbransjen), men syns det blir litt tungvint når man ikke har rennende vann samtidig, og da blir det gjerne litt ekstra ork å sette igang med vaskejobben.

    Beklager avsporingen fra boningsemnet, Steinar, men det er interessant å høre andres erfaringer.

  • Husker ikke hvor jeg kjøpte den Svein, men diameteren på røret er ca. det dobbelte av Biltema.

    Da får jeg litt press i høyden på bobilen nede i armhøyde er ikke Biltema så gal, men bøyer seg/fjærer en del der også.

    Vannslange har jeg selvsagt, men spyler ikke gjennom teliskopstangen.

    Vaskemiddel må jo legges på og få tid å virke og jeg legger ikke på med skumsprøyte, dusjslange eller liknende.

    Bruker teloskopstangen og legger/vasker det på, lar det virke å spyler av.

    Enkelt og greit. Kunne selvsagt brukt armene i den høyden de er lange nok, men slipper å bøye meg for mye med bare å bruke teloskopstangen 😎

  • Svein_27249
    redigerte august 2023

    Nettopp tilbake fra handletur på Biltema. Tror nok muligens de har andre teleskopstenger nå, Tor, jeg føler at de jeg kjøpte er mer enn stive nok. Klarer selvfølgelig å bøye dem litt hvis jeg tar i, men aldri i livet om jeg hadde turt å bruke like stort trykk på bilen!

    Endte opp med å kjøpe både den vanlige teleskopbørsten (37-4506) og den med mikrofiberklut (37-4970) samt et par ekstra mikrofiberkluter. Merk at begge to har det samme teleskopskaftet som kan forlenges til ca 170 cm, så der er sidene til Biltema litt misvisende. Plukket også med meg en sprøytepistol med justerbart munnstykke (14-008) og et par trykksprøyter (45-578) til påføring av Globex, avfetting o.l.), så da er utstyret på plass. Jeg fant igjen en gammel polermaskin med ubrukte pads i garasjen, samme type som denne men en eldre modell, tenkte å prøve den.

    Godt utstyr er halve jobben sies det, så forhåpentligvis er jeg allerede halvferdig med vaskingen! 😀

  • Utstyret er helt klart halve jobben og det viktigste er at man selv er fornøyd og tips fra andre kan komme godt med.

    Man trenger jo ikke "finne opp hjulet på nytt" hver gang 😎👍

    Takk for at du deler dine innkjøp, kan være til hjelp for mange.

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.