Martodden ved Jernbanemuseet på Hamar

Noen som vet om det er lov å stå over natten på parkeringsplassen langs Strandvegen like ved Jernbanemuseet på Hamar? Jeg har tenkt meg på MJ-messa der i helgen, og det hadde vært ypperlig å kunne stå parkert der mens jeg er på messa. Har sjekket Google street view frem og tilbake langs Strandvegen, men har ikke klart å se noen skilting om parkering der i det hele tatt.

(Moderator må gjerne flytte denne tråden om jeg har postet feil sted.)

Kommentarer

  • Jeg svarer meg selv, etter å ha vært på messe i dag :-)

    Det ble med en dagstur, tok ikke bobilen, og det var egentlig like greit. Men jeg fikk hvertfall sjekket ut plassen, og bortsett fra et skilt med Parkering forbudt og pil med angitt retning i det nordre hjørnet er det ingen skilting om parkeringsrestriksjoner på hele plassen. Om sommeren er det jo badeplass her, og det er satt ut flere parkbenker hvor man kan spise og grille, men om høsten og vinteren er det nok ganske rolig her, så jeg vil anta at det går fint å stå hvertfall én natt. Det sto også 2 bobiler her da jeg kom i dag, så plassen er nok ikke helt ukjent, men man må nok belage seg på mye trafikk her om sommeren.

  • Kjenner ikke plassen Svein men svarer på generelt grunnlag om dette med overnatting på parkeringsplasser.

    Det går i de fleste tilfeller helt greit å stå med bobil på slike plasser. Det å finne seg en plass å for natten er alltid i fokus for oss med huset på hjul. Ikke alltid det er behov for strøm og andre fasiliteter for en natt eller to. Vi bruker ofte apper der bobil-folket legger inn sine plasser og så kan disse brukes av alle som bruker samme app. Veldig praktisk, men det er også en hake ved det. Det kan fort bli for stor belastning på populære plasser.

    Det som vi ofte ser nå, er at mange plasser som tidligere var tilgjengelige for bobiler og campingvogner nå blir gjort utilgjengelige fordi det blir overrepresentasjon av turister i bobiler og campingvogner. Dermed blir det stadig oftere et hinder for det publikumet som plassen egentlig var beregnet for og grunneier ser seg nødt til å innføre restriksjoner på overnattinger.

    Derfor er det lurt å sjekke slik som du gjorde Svein. Det må også sies at det er stor forskjell å bare stå parkert kontra å ta ut markise og møbler.

  • Jeg kjenner til problemet ja, og syns det er veldig synd at vi har fått denne utviklingen. Jeg bruker ikke slike apper selv, men pleier å sjekke kart.finn.no og maps.google.com, samt gjerne Google street view hvis den er tilgjengelig der.

    Når jeg farter ute "på landeveien" har jeg ingen problemer med å finne en plass å stå for natta, enten det er på en rasteplass hvor det ikke uttrykkelig er skiltet med camping forbudt, eller bare en lysning i skogen langs veikanten, men når man står midt inni en by er det greit å passe på litt ekstra.

    Ser for øvrig at Domkirkeodden også har en stor parkeringsplass hvor det er lov å stå med bobil for en relativt beskjeden sum pr døgn, så det er jo også et alternativ når bobilplassen i båthavna der er stengt for sesongen.

  • I forbindelse med besøk på museet har jeg flere ganger overnattet på denne parkeringsplassen, og har ikke opplevd noen problemer med det. Men plassen er jo ikke så stor, så den bør ikke føres opp på offentlige tips-lister over bobilplasser.

  • Jeg er helt enig, og det er jo heller ingen bobilplass men en vanlig parkeringsplass, men det er det nok ikke alle som tenker på. Den er allerede lagt inn som Wohnmobil-parkplatz på Google Maps, og jeg skal vedde på at den ligger i Park4Night også.

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.