Hvor får man kjøpt bremseskiver og klosser av god kvalitet?

Før sommeren er planen å bytte bremseskiver og klosser på foraksel. På bakaksel kun klosser da skivene er byttet før der.


Ved dekkbytte i vår så jeg at det var en god del rust på kontaktflatene. Det var spesielt på innsiden og det var ujevnt fordelt over skiva slik at jeg fikk små vibrasjoner på rattet ved oppbremsing i enkelte situasjoner.

Ser det tilbys flere merker skiver til forskjellige priser så er litt usikker på hva jeg bør gå for. Har hørt noen sier Bosch sine skiver ruster mer enn andre sine, men om det stemmer vet jeg ikke. Hva sier de som har erfaring?

Kommentarer

  • Svein_27249
    redigerte oktober 2023

    Du har ikke prøvd å bare pusse vekk rusten og se om skivene i seg selv er OK? Jeg har elbil og er godt kjent med rust på skivene, men da er det som regel bare overflaterust grunnet lite bruk av bremsene.

    Vibrasjonene kan komme av kast i skiva og ikke rusten, men da må den uansett skiftes ut, og der har jeg nok ingen konkrete anbefalinger.

  • Det var nok det man kaller gravrust. Den går for dypt til å pusse bort. Overflaterusten går som regel bort etter noen oppbremsing. Vinterbruk og saltede veier får vel ta noe av skylden pluss litt sløvhet med underspyling fra min side. Mulig jeg kunne fått de dreid ned litt. Men siden det er ventilerte skiver er jeg usikker på om det er så lurt Uansett har de snart gått 100 000 km så tror kanskje det er like lurt å skifte.

  • Etter flere forsøk på avbøtende tiltak for å få vekk lyden på bremsene på bakakselen valgte jeg å bytte ut alt fremfor å reparere. Bremseskiver var innafor så vidt men valgte å bytte nå sammen med bremseklosser. Jeg kunne valgt repsett på stempelet men prismessig var det ikke så mye å spare kontra nytt. Samtidig passet det greit å bytte ut bremsevæske. Jeg har kjøpt inn bremseslanger men valgte å vente med å bytte disse da fabrikken hadde valgt å punktsveise nippelen der hvor den var festet til karosseriet. Foreløpig ser det ikke ut som slangen har innvendige skader som hindrer stempelet å returnere ordentlig. Grei jobb med litt gode råd på veien av en mekaniker.


Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.