Komposittflasker og kuldegrader?

Hvor kaldt kan det egentlig være før man bør gå fra kompositt til stål-/aluminiumflasker for å sikre stabil drift?

Jeg har en av hver i bobilen, og ønsker å bruke opp komposittflasken før den byttes inn i en stålflaske, men spørsmålet er hvor langt utover høsten den vil levere nå som kuldegradene har begynt å dukke opp. Kan jeg fortsette med helgeturene mine nå som det går ned mot 6-8-10 minusgrader om nettene, eller bør jeg allerede nå vurdere å skifte den ut med en 5kg reserve stålflaske jeg har stående, og heller spare spare komposittflasken til sommeren igjen?

Jeg har søkt endel på nett, og og det er umulig å finne et fasitsvar med to streker under, men det har jeg heller ikke behov for. Jeg er bare ute etter en praktisk tilnærming, og hva jeg kan forvente ut fra normale forhold. Trumaen går kun på gass, og da jeg stort sett fricamper på turene mine vil også kjøleskapet gå på gass når jeg står parkert.

Kommentarer

  • Hei Svein

    Man sier under 10 - bør man bruke metall flaske. Alu/stål. Men som du sier vil du nok neppe få noe fasit svar som gjelder din bobil og det fordi det er jo ikke samme temp i alle gassflasker og ikke minst hvor mye gass man har i flasken. Jo mindre gass jo større problemer (høyere temp) til å få den flytende vesken over i gass.

    Så ved 6 8 10 - ville jeg benyttet metall flaske for å være sikker på ikke å få problemer.

    Begynner gassen og fuske kan man og gjøre noe med flasken for å få ut siste rest/mer gass. Du får nok neppe ut alle 10 kg. Ut av kompositflasken ved lav temp.

  • Hei, Tor, og takk for raskt svar.

    OK, da er det egentlig ingenting å lure på, da får jeg bare skifte til den lille reserveflasken og la komposittflasken få hvile i garasjen til våren.

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.