Kjøleskapet sluttet å virke på gass.

ADRIA Coral 2015 med stort Dometic kjøleskap med egen dør for fryser oppe og automatisk driftsvalg.

I sommer har vi opplevd varierende kjøling til ingen kjøling når den går på gass. Har renset brenner flere ganger og den tenner fint.

Leverte bilen denne uka til forhandler og de sa at brenneren var utslitt så de bytta denne. Men etter testing viser det seg at det var selve aggregatet? som var gåent??

Nytt aggregat, brenner pluss diverse deler og arbeid vil komme på 19 000,-9 kroner.

Må ærlig si at jeg fikk litt bakoversveis så jeg ba de komme med et tilbud på et nytt.

Bakoversveisen ble om mulig ennå større da jeg fikk vite at nytt kjøle/fryseskap ville koste 46 000,- pluss montering. (Ved en kort sjekk på nett viste det seg at prisen var reell nok)

Jeg kunne sikkert ta en ringerunde og kanskje spart en tusenlapp eller to. Kanskje ikke.

Så jeg har bestilt reperasjon av det gamle med garanti på at det skal fungere som nytt.

Så er det bare bite det i seg. For dette har jeg ingen kompetanse på.

Kommentarer

  • Kjøleskapet kan være til bekymring og noen ganger går det med en Quick fiks, mens andre ganger må man grave skikkelig i lommeboken.

    Skiftning av aggregatets er heldigvis sjelden og det forutsetter at det virker dårligere på alle 3 energikildene. 12V er dårligst med ca en energikilde på ca. 150W og 230V på ca 200W og på gass som er 3-400W.

    Det er sirkulasjonen i aggregatet som kan bli hindret av avleiringer i de små kanalene, eller at det er lekkasje i aggregatet. Lekkasje er det ingenting å gjøre med, men blokkering kan åpnes ved å sette skapet på hode en stund eller banking på aggregat. Kan være en kortvarig rep. , langvarig eller ikke noen virkning.

    Dessverre er prisene så dyre som du nevner aggregatet koster vel rundt 8-10000kr. betalte ca 7000 kr for noen år siden, så litt kunne man kanskje knepet på arbeidet. Men vel så viktig er garantien og hvordan arbeidet blir utført.

    Så får bare krysse fingrene for at det blir som nytt igjen

  • Ja da har vi fått kjøleskapet på gang igjen heldigvis. Etter testing på verkstedet var mekanikeren ikke i tvil om at aggregatet måtte skiftes. Det ble sjekket og målt med IR-kamera. Og det stemte som ha sa at svikten kommer og går. Noe som har vært vår erfaring denne sommeren. Man kunne prøve ta det ut og snu det på hodet, så virker det kanskje fint en kort eller lengre stund. Men den usikkerheten ville jeg ikke ha, så derfor ble det bestemt å skifte aggregatet. Noe som innebar at de fysisk måtte ta ut kjøleskapet av bilen for å få jobben gjort. Nå skal kjøleskapet være som nytt lovde de. Og skulle det oppstå.problem vil garantien gjelde siden det er dokumentert og utført av kyndig mekaniker. Så får det være trøsten etter at lommeboka fikk seg en alvorlig knekk.

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.