Kasko på gammel bobil?

Da jeg kjøpte bobilen for drøyt 2 år siden var det påkrevd med kaskoforsikring, siden den delvis var lånefinansiert. Nå er billånet nedbetalt, og da er spørsmålet ganske enkelt: Er det nødvendig med kasko på en 19 år gammel bobil, eller holder det med delkasko?

Jeg har p.t. 3 biler, og har aldri hatt noe nytte av kaskoforsikringen en eneste gang i løpet av mine drøyt 33 år bak rattet. Finnes det ev. en annen og mer fornuftig forsikring enn den standard campingbilforsikringen jeg nå har?

Kommentarer

  • Hei Svein

    Ja du bør i alle fall vurdere delkasko vil jeg tro. Det varierer jo fra selskap til selskap når det gjelder både priser og hva som dekkes. Så det er alltid lurt å sjekke rundt. De fleste selskaper har nå tilpasset forsikringer for bobil og caravan. Tryg har jo en rabatt for medlemmer i NB som jeg benytter meg av nå.

    Det som er viktig å tenke på er jo hvordan du bruker bobilen. Som eksempel for min del vil jeg alltid ha med leiebil i kaskodelen. Man er jo ofte et eller annet sted langt borte fra hjemmet om uhellet er ute. Bruker du bilen lite eller ingenting i vinterhalvåret så er jo avregistrering et alternativ (ikke for oss) Det kan jo nå gjøres vi nettet.

    På nye bobiler er det minimum 5 års garanti som en kan og skal benytte seg av. Er garantien gått ut er det lurt å tenke litt om en skal tegne en såkalt drivlinje forsikring som da dekker i hovedsak motor og girkasse havari. Men her er det ofte en nedtrappingsgrad på grad av erstatning etter hvor gammel bilen er. Og så det er lurt å sjekke det opp mot hva en betaler i premie og egenandel. Det samme gjelder vel også for fuktskader på grunn av inntrenging av vann som er vanlig å tegne på bobiler der hvor fabrikkgarantien nettopp er gått ut.

    Her er en artikkel jeg fant som kanskje gir litt mer info.

    Bobilforsikring - forsikring til bobil - Campingbil.net

    For din bil vil jeg tro at delkasko er den rette formen. Ville nok vurdert leiebil kanskje. Drivlinje og fuktforsikring ville jeg sjekke om det står i forhold til egenandel og premie.

  • Har sendt forespørselen til forsikringsselskapet mitt, så får vi se hva de svarer, jeg har samlet alt i Gjensidige. Mener at leiebil ikke er mulig med bare delkasko (fikk det svaret da jeg endret fra kasko til delkasko på Zoe'en som jeg bruker til jobbpendling), og drivlinje/fuktforsikring er det nok også lite sannsynlig at de vil la meg tegne på en såpass gammel bil, men vi får se.

    Takk for linken, skal sjekke den opp nærmere når jeg kommer hjem fra jobb.

  • Har fått svar fra Gjensidige. Det er bare drøyt 1000 kr som skiller kasko fra delkasko, og siden kasko dekker så mye mer er det ingen vits i å endre avtalen. Bilen er for gammel for fuktforsikring, men ellers får jeg dekket opphold og ev. hjemreise, og utenfor Norden også tilsvarende leiebil hvis reparasjon tar mer enn to virkedager, da er det ikke mye å lure på!

    Hvorfor det er så liten prisforskjell mellom kasko og delkasko aner jeg ikke, har bedt om mer info der.

  • Ja da er det ikke så mye å stusse på egentlig. Forsikringsbransjen er rar. Jeg bytta selskap for en tid tilbake da jeg syns premien hadde steget urimelig mye. Fikk tilbud fra et annet selskap og tjente tusenlapper på det så jeg ba de ordne overgangen fra det gamle selskapet. Det gikk fint men jeg ble oppringt av mitt da forrige selskap og ble tilbudt et kraftig avslag (ikke nok) hvis jeg ville fortsette Ikke mye fastpris i den bransjen nei. Så lurt å forhøre seg litt rundt.

  • De jeg har snakket med reagerte også på den lave prisforskjellen, og sjekket det opp. De har nok allerede justert prisen endel, fikk til svar at det var en kombinasjon av bilmodell og min historikk hos dem som var årsaken til den lave kaskopremien.

    Jeg innhenter tilbud og sammenligner priser hvert år, men etter at jeg fikk alt samlet hos Gjensidige er det ingen som har klart å matche totalprisen jeg har fått, med både rabatter og kundeutbytte. Å begynne å splitte opp forsikringene i flere ulike selskaper for å oppnå litt rabatt her og noe annet der blir for mye styr for meg, da skal det i så fall være en ekstremt god rabatt før det er verdt det.

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.