Bytte av framfjærer

Svein_27249
redigerte september 2023 i Chassis

Mange bobiler er veldig lave i front, og står nærmest "på trynet" i den grad at man omtrent trenger nivåklosser for å vatre opp på flatmark. På et svensk bobilforum har det vært flere diskusjoner rundt dette. Mange bobiler kjører med atskillig større vekt og akselbelastning enn originalfjærene er beregnet for, med det resultat at fjærene er omtrent i bunnen hele tiden. Det var flere som hadde skiftet ut originalfjærene med forsterkede fjærer, og kunne melde om positive resultater, både når det gjaldt kjøreegenskaper og høydenivå på fronten.

Bilen min (basert på Fiat Ducato 2004) var også veldig lav i fronten, med frontaksellast som nærmest seg maks selv om jeg satt alene i forsetene, så jeg ble anbefalt et slikt fjærbytte. Som sagt så gjort, jeg bestilte time hos Mekonomen, og etter drøyt 5 timer og 16500 kroner kunne jeg i går bivåne resultatet. Bilen er nå ca 5 cm høyere i front (ved hjulhusene), og allerede på den korte kjøreturen hjem fra verkstedet (ca 4 mil) opplevde jeg at kjøreegenskapene nå er merkbart bedre, spesielt i humper og på svingete vei.

Jeg er usikker på om den ekstra høyden på 5 cm er nok til å helt unngå nivåklossene, men det vil uansett bli mye lettere å finne plasser hvor bilen blir stående i vater heretter.

Noen flere som har skiftet fjærer på sin bil, og vil dele erfaringer?

Kommentarer

  • Ser forresten på fakturaen at jeg har betalt for 1,3 liter girolje, og stusset veldig på dette. Da jeg spurte fikk jeg til svar at det var normalt at det rant ut litt olje fra girkassen ved demontering av støtdemperne, noe som for meg høres veldig merkelig ut. Kan dette virkelig stemme..?

  • Steinar_11612
    redigerte september 2023

    Ikke urimelig det tror jeg. Er ikke mekaniker men regner med de trekker akslingen ut av gearkassa med den type arbeid du har fått utført. Uten at jeg ser for meg eksakt hva som er gjort tenker jeg at de må ha løst ned forstillinga for å få inn nye støtdempere.

  • Det er drivakselen som blir trukket ut av girkassa ja, fikk bekreftet dette på en svensk bobilforum i går. Det hadde jeg aldri tenkt over tidligere, men da lærte jeg noe nytt i går også! 🙂

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.