Korrekt lufttrykk på bobildekk?

Hva er egentlig korrekt lufttrykk for bobildekk? På både sommerdekkene (Michelin Agilis CP) og vinterdekkene (Continental Van Viking C) kjører dekkverkstedet på med hele 7kg når de skifter hjulene vår og høst, noe jeg syns virker ekstremt mye. Jeg har gjentatte ganger stilt spørsmål om dette, og har fått til svar at dette er anbefalt trykk for mine dekk. De skal jo være profesjonelle og ha kunnskap om dette, og jeg har ikke peiling overhodet, så hva er egentlig riktig her?

Kommentarer

  • Dette hørtes skremmende ut. De fleste instrukskjonsbøker sier 5 til 5,5 bar som vel er max trykket til CP dekk.

    Max dekktrykk står alltid på dekksiden og må ikke overskrides ved kalde dekk/luftfylling for trykket øker ved varme dekk.

    Greit at det er god sikkerhetsmargin, men ca. 2 bar over max trykket er uforsvarlig i mine øyne selv uttalt av fagfolk?

    Dekktrykket som oppgis i instruksjonsbok en opplever mange som for høyt og bilen føles stutt og vond å kjøre, slik at enkelte senker trykket litt.

    LI på dekket er oppgitt ved max lufttrykk og reduseres trykket reduseres egentlig LI på dekket også.

    For mye eller for lite luft er den vanligste årsaken til unormal dekkslitssje.

    Så å følge med på dekkslitasjen er den beste måten å kunne finne optimalt lufttrykk.

    Dine dekk med 7 bar burde ha mest slitasje midt på dekket.

    Bar og kg er nesten det samme og brukes om hverandre.

  • Jeg syntes også at dette hørtes usannsynlig mye ut, så nå har jeg akkurat vært på bensinstasjonen med bilen for å dobbeltsjekke sommerdekkene. Her er det nok et klassisk tilfelle av språkbarrierer kombinert med begrepsblanding. De har fylt 70 psi, ikke 7 bar, og det blir jo noe helt annet! 🤣

  • Det hørtes mer fornuftig ut. 70 psi er ca. 4,5 bar som ofte er ca. Max trykket på C dekk og ca. 85 psi er ofte er max trykket på CP dekk.

    Da er det også en fornuftig uttalelse med et så høyt trykk som fagfolkene anbefaler, da går de ikke på akkord med LI på dekket, som man gjør med å kjøre med/anbefale lavere trykk for å bedre komfyren ved å gamble med sikkerheten. Er LI på dekkene dine lik det som står I vognkortet bør du fortsette å kjøre med trykket de anbefaler.

  • Jeg syns kjørekomforten er helt grei, men så har jeg heller ikke noe sammenligningsgrunnlag da dette er min første bobil. Skal sjekke vognkortet også, bare for å være på den sikre siden.

  • Da har jeg sjekket dekksidene, bruksanvisningene fra både Dethleffs og Fiat, samt vognkortet. Vognkortet angir minimum LI 108, og både sommer- og vinterdekkene mine har 109, så den er grei. For maks LI må jeg ha maks lufttrykk, og det er 80 psi (ca 5.5 bar) for sommerdekkene og 75 psi (snaut 5.2 bar) for vinterdekkene. Begge bruksanvisningene angir 5 bar på både for- og bakaksel (spesifikt for Michelin Camping i Dethleffs-bruksanvisningen, med andre dekk oppgis faktisk hhv 4.1 og 4.5 bar, så akkurat den der er jeg usikker på hvordan skal tolkes...).

    Reduseres trykket reduseres også LI, men det kan samtidig gi bedre kjørekomfort når bilen ikke er så tungt lastet, noe du allerede har vært inne på. Med min begrensede årlige kjørelengde vil det ta lang tid før ev. slitasje viser om jeg kjører med for høyt eller lavt trykk, så det optimale er jo å veie bilen jevnlig og justere trykket deretter, men hvor mange gjør egentlig det?

  • LI 108 vil si akselast på max 2000 kg og det er ofte maks akselast på bobil 3,5t og derfor bør oppgitt lufttrykk brukes da det er lett å overskride den vekten. LI 109 gir 60 kg mer aksellast.

    På personbiler er det vanlig å oppgi lufttrykk med 2 eller 5 passasjerer. Bobil kjører jo ofte med maks last hele tiden, men skal innrømme at selv har jeg litt høyere trykk ved ferielastet bobil enn helgelastet bobil 😉

    Forøvrig vil LI som oppgis i vognkortet være minimums LI og vil gjelde alle typer dekk.

  • Jeg sjekker vekten jevnlig, og gjerne hver gang jeg drar på tur eller når jeg passerer forbi en vektstasjon. Min bil har jevnt over hatt aksellast på ca 1700 (maks 1750) foran og ca 1500 (maks 2000) bak, fullpakket for ferie og med full dieseltank, fulle vanntanker og 50 liter ekstra vann i plastdunker under senga (fransk sengeløsning, så har ingen vanlig "garasje"). Selv om jeg kan laste 300 kg mer på bakakselen og fortsatt holde meg innenfor lovlig totalvekt er det nok lite trolig at det noen gang kommer til å skje.

  • 🙂 Da er nok det anbefalte trykket på 70 psi veldig bra om dekkslitasjen er normal og bobilen grei å kjøre. Så fortsett med det som tidligere nevnt.

    Hvis ikke blir det bare synsing om du eksprimentere med lufttrykket og du vil aldri komme i mål. 😁

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.