Nytt understell til bord, hva bør jeg velge?

Jeg har en såkalt face-to-face-løsning i bilen, med et tradisjonelt campingbord som kan felles ned for å lage ekstra sengeplass i sittegruppen. Bordet boltes fast i gulvet, og det er to posisjoner:

Under kjøring er bordet flyttet til venstre med lemmen nedfelt, hvilket gir god plass til å bevege seg mellom førerdel og bodel:

Når jeg camper kan bordet flyttes til midtstilling og boltes fast, og lemmen felles opp:

Det er mulig å bevege seg mellom førerdel og bodel med bordet i midtstilling og lemmen nedfelt, men det er veldig trangt:

Understellet til bordet er veldig slitt og slarkete, og selv om jeg bolter det fast til gulvet er bordplaten veldig ustabil og vinglete. Jeg ønsker derfor å skifte ut understellet, men samtidig beholde bordplaten da den matcher kjøkkenbenken og interiøret.

Vet at dette for mange er en liten bagatell, men for meg som ofte bruker passasjerstolen når jeg slapper av eller f.eks ser på film er det et ganske stort irritasjonsmoment at det er så trangt. Å flytte bordet frem og tilbake hele tiden er ikke et alternativ.

Mitt spørsmål er da: Bør jeg kjøpe et nytt understell av samme type, eller kan jeg se på den nyere typen med en sentralt fastmontert sokkel hvor bordplaten kan både dreies og skyves sideveis? Krever disse soklene ekstra rammeverk/støtte for montering, som jeg kanskje ikke har i bilen min?

Bordplaten måler 75 x 67/85 cm (lemmen er 18 cm).

Takknemlig for alle svar og innspill!

Kommentarer

  • Visst jeg ser rett så består boltingen til gulvet at et punkt som lett kan løses og flyttes til ny posisjon?

    Den typen bord jeg har består av en søyle (som ikke kan flyttes) men bordplaten kan skyves og dreies og på den måten få den vekk når det ikke brukes.

    Personlig ville jeg nok satset på den løsningen du har da en fastmontert søyle som veldig mange biler har i dag nødvendigvis må komme i konflikt med beina der hvor den måtte stå nærmest benken.

    Ville sjekket litt med en mekaniker om det var mulig å "stramme" opp understellet, eventuelt sjekke om du kunne få tak i et nytt.

  • Det stemmer, det er kun den ene gjengede bolten som skrus ned i gulvet i to ulike posisjoner. I og for seg ikke nødvendig å bruke bolten når man står parkert, men under kjøring vil denne, sammen med de slissene under sofaen til venstre som understellet stikkes inn i, sikre at bordet holder seg på plass.

    Har sett litt på understellet, og tror ikke det er så mye å gå på mht stramming, det er derfor jeg vurderer å skifte det ut. Det skal ikke være noe problem å få tak i nytt understell av samme type (må ev. bore hull til gulvbolten og sjekke at understellet ikke kommer i konflikt med den nedfellbare lemmen), men hvis jeg først må skifte understell kom også tanken om å bytte til en fastmontert søyle med skyvbar bordplate slik du sier du har. Så sant det er mulig å få festet søylen i gulvet på en sikker måte da.

    Det er mest for å slippe å måtte krype på gulvet for å løsne bolten hver gang bordet skal flyttes, samt at passasjen til forsetene vil bli enklere med en skyvbar bordplate, men det er kanskje ingen god ide likevel? Har aldri hatt skyv-/dreibart bord med fast søyle, så kan ikke uttale meg om hvordan det fungerer i praksis.

  • Jeg har hatt samme bordunderstell som du har idag og er helt klart det bordunderstellet som gir best passsje/plass til å gå fra forstedene og bak i bilen når det er satt i kjøreposisjon. Virker også som det er modifisert litt så det kan settes enda lengre ut til siden enn normalt. Laget utspring i benkesiden?

    Synes det kunne se ut som det var sikret med sikkerhetsbelte under kjøring?

    Vi hadde bare en enkel sikring med reimer under kjøring og ingen ting ved bruk og bordet kunne derfor flyttes enkelt under bruk. Dette er endel år siden og har egentlig alltid siden med faste bordunderstell ikke hatt samme fleksibiliteten som det understellet. Det er også helt vanlig i campingvogner i dag og dermed enkelt å få tak i og ikke minst den enkleste monteringen 😉

    Så jeg ville gått for det og ikke minst fordi det understellet er rimelig i forhold til faste understell som har senkefunksjon.

  • Under kjøring er det ikke noe problem, det er når jeg står parkert at det blir så trangt med bordet i midtstilling, det var derfor jeg lurte på om det kunne være et alternativ med skyvbar bordplate og fast midtmontert sokkel i stedet.

    De utsparingene under benken virker til å være originale, sammen med boltefestene i gulvet, og gjør at bordet kommer enda litt lenger ut til siden under kjøring. Bilen min er kun registrert for 2 og har belter kun til forsetene, så jeg vil anta at dette er en enkel og grei måte å sikre bordet litt bedre under kjøring.

    Jeg har funnet flere understell av samme type som kan passe, men må ta noen kontrollmål for å sjekke at det nye understellet faktisk passer inn i utsparingene på samme måte som det gamle.

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.