Reparere eller skifte ut takluker?

Noen som vet om det finnes reservedeler til denne type takluke, eller om hele luka må skiftes ut? Det gjelder spesifikt den indre delen med myggnetting og rullgardin som kan vippes ned, jeg har 3 slike takluker som alle begynner å bli dårlige. Rullgardinen fungerer dårlig på alle men kan kanskje repareres/strammes, men det er også sprekker i plasten, og på luka på bildet har også det ene hengselet knekt. Luka måler 47 x 47 cm langs ytterkant av rammen:


Kommentarer

  • Tror du skal være ekstremt heldig om du finner reservedeler til takluker. Jeg har byttet en takluke og brente meg på yttermålet. Bestilte på nett og var nok ikke helt obs på dimensjonen annet enn at den skulle være 40x40 cm. Når jeg hadde demontert den gamle så var åpningen 2-3 cm større. Etter litt tenking fant jeg ut at jeg kunne bruke den likevel da falsen oppå taket dekket hullet. Men jeg måtte sette på noen trelister for å kunne bruke skrufestene til luka. Så gjorde jeg selvsagt den tabben at jeg brukte aceton til å fjerne overskuddet av bytulmassen med det resultat at luka lakk som en sil. Klok av lærdom måtte jeg fjerne luka og tørke ut fukten og montere den på nytt og la overskuddet av masse ligge. Siden har bilen vært til flere fukttesteruten å ha påvist lekkasje.

    Plast har jo en tendens til å bli litt sprøtt med årene så ofte er det fornuftig bare å bytte. Ofte kan man løsne rammen på innsiden slik at man kan komme til å måle lysåpning og tykkelse i taket. Ved bytting er det viktig å fjerne all gammel tettemasse før en monterer ny med ny bytulmasse eller annet anbefalt stoff. Husk at du ikke må bruke limstoff.

    Her er en liten info jeg fant fra Caravan.no om bytte av taluker

    Hvordan bestille takluke til bobil/caravan : Caravan.no Support (freshdesk.com)

  • Svein_27249
    redigerte juli 2023

    Takk for linken, den var interessant! Fikk et par tips på et svensk bobilforum med et par linker til deler som ser veldig "riktige" ut, men ikke sikkert de er å få tak i her i Norge:

    https://butik.husvagn-svensson.se/taklucka/2556-mygg-morklaggning-taklucka-40x40-creme-vit.html

    https://www.reimo.com/ersatzteile-shop/ersatzteile-fuer-fenster-ersatzteile-fuer-dachhauben/ersatzteile-fuer-mpk-dachhauben/20658/mpk-netzrahmen-grau-mit-insektenschutz?c=172

    Har også sendt mail til Ferda for å høre hva de klarer å finne, men ikke fått svar derfra ennå. Mulig jeg også sjekker litt rundt på finndel.no og bruktdel.no.

    Bilen er jo 19 år gammel, og som du selv skriver begynner plasten å bli ganske sprø av elde. På det svenske forumet ble jeg også anbefalt å bytte hele luka, det var visst ingen voldsomt stor jobb. Finnes det ikke reservedeler må jeg jo bare kjøpe nye komplette luker, men da kommer jeg nok til å demontere litt og ta skikkelige mål slik linken din beskriver.

    Ser at det finnes flere ulike typer av butylmasse, noen du kan anbefale? Glem det, det står jo i artikkelen du linket til ser jeg nå! :-)

  • Hei Svein. Flott du bruker forumet og er selv litt flau for ikke å respondere. Tema du tar opp her er jo absolutt aktuelt, men dessverre er det ofte minimalt med deler å få tak i til luker og vinduer og alderen gjør det ikke noe enklere.

    Heller ikke lett og få deler brukt og ofte bærer slike plast/kompositt deler alderen dårlig og siden arbeidet er likt på ny og gammel del blir det ofte skiftet til nytt. Kan også by på problemer å få ny luke med samme mål og ofte åpning/hull også justeres.

    Ser du har fått gode tips av Steinar og har ikke mye å tilføye, annet å stramme opp fjær på blendegardin/fluenetting er ofte greit og stramme opp.

    Skifte til ny blendegardin/nett trenger heller ikke være det store arbeidet om man finner rett materiale. Sveise/lime plast kan også gå greit. Så da står man igjen med hvilket valg man må ta, basert på ønsker/krav man har.

    Skulle forresten ikke forundre meg om jeg har en slik takluke liggende hjemme. Er på tur nå og kommer ikke hjem på noen uker, for byttet en slik for en del år siden til fordel for en med vifte. Ser når jeg kommer hjem.

    .

  • Hei, Tor, og takk for innspill.

    Nå har jeg nettopp fått svar fra Ferda, og de kan faktisk skaffe både myggnetting og rullgardin til disse lukene. Rullgardinen kommer separat, så da skal jeg først se over lukene i tilfelle jeg kan fikse litt på dem selv, men i verste fall vil det koste meg 2169,- pluss frakt og toll for 3 sett. Som erstatningsluke har jeg blitt anbefalt denne til drøyt 2000,-/stk, som skal passe rett inn i eksisterende åpning: https://www.kamafritid.no/no/product/fonster-dorrar-luckor-takluckor-takluckor2/takluke-mini-heki-style-400x400-for-tak-25-42mm--K02-23A.

  • En liten oppdatering: Har fått svar fra Husvagn-Svensson, de bestilte disse reservedelene forrige uke og håper på leveranse i løpet av uka. Det er ca 4 timers kjøring herfra, så med litt hell kan jeg ta en liten bobiltur til Lidköping nå i ferien og få fikset taklukene samtidig :-)

    Vurderer imidlertid sterkt å skifte ut den ene luka i front, rett over forsetene. Den klager voldsomt hver gang jeg møter et vogntog, det høres nesten ut som om toppen skal rives tvert av. Kanskje like greit å gå for erstatningsluka nevnt i forrige innlegg.

  • Hei igjen Svein

    Det var flott, innimellom kan man ha flaks og ikke minst er flott når det enkleste er det letteste. Nemlig å ta kontakt med nærmeste forhandler.

    Når det gjelder Henkiluken du lenket til, så har jeg et par slike på nåværende bil og hadde som nevnt maken til dine tidligere og de lukene savner jeg. De kan stilles 2 veier etter vindretningen og rett opp så den kan stå oppe når det regner og ingen vind.

    Henki kan bare stå litt oppe under regn og bare åpnes en vei. Så jeg ville gått for de gamle eller den typen om jeg kunne velge 🙂

  • OK, så du mener at jeg burde beholde de gamle lukene lengst mulig? Jeg vet at Heki-luken åpnes kun én vei, og mener at jeg hadde denne luka på min siste campingvogn (Adria Action 361). Jeg tenkte at denne luka kanskje kan stå litt oppe under kjøring, og nettsiden sier også at overhenget er mer enn stort nok ved nedbør, men det er ikke din erfaring?

  • 🙂 joda Henki kan stå åpen i minste leie og der er det lås dom gjør at den holder seg der i vind og under kjøring.

    Jeg likte allikevel den typen du har bedre for der er det flere variasjonsmuligheter og kjørte enkelte ganger med den åpen i vippestilling med fartsvinden uten problem.

    Så jeg ville beholdt den om det ikke er andre grunner til at den burde fornyes. Bør den fornyes er det også et kostnadspørsmål hva en går for, men holder en knapp på orginal luke som har flere variasjonsmuligheter når bobilen står stille.

  • Takk for svar. Jeg har ikke merket noe feil ved de gamle lukene unntatt den innvendige delen, og det er heller ikke målt noe fukt rundt dem, så da kommer jeg nok til å prøve å beholde dem og bare skifte ut de defekte delene nå i første omgang.

  • Da har jeg fått fjernet myggnetting/rullgardindelen på de tre lukene og sett over dem, støvsugd godt og fikla litt med rullgardinene. Slik det ser ut nå er det to myggnettinger som er defekte; den ene hvor hengselet har røket, og en hvor håndtaket har sprukket men selve rammen rundt myggnettingen er hel. Den tredje er også hel, men det kan se ut som begynnende sprekkdannelser i håndtaket. To av rullgardinene fungerer greit etter litt fikling frem og tilbake, men den tredje går trått og har tydelig misfarging og fuktmerker på deler av duken.

    Hva tenker dere, skal jeg bestille to myggnettinger og én rullgardin, eller er det like greit å skifte ut alt sammen nå som de først er tatt ut? Pris pr del (myggnetting og rullgardin er separate deler) er snaut 300kr, pluss frakt, toll og mva, så det er ikke store summer det er snakk om. Resten ser greit ut, og funksjonaliteten på alle lukene er helt fin, de trenger bare en grundig vask.

  • Hei Svein.

    Ved slike summer hadde i allefall ikke jeg vært i tvil. Tilfredstillende å kunne fikse det men det er fortsatt gammelt å sprøtt så det holder neppe i 10 år til for å si det sånn og trøttende når det ryker igjen og det ikke lar seg fikse. Da hadde det vært fint å ha et nytt i reserve i det minste. Men det må bli din egen vurdering som teller.

  • Hei igjen, Steinar.

    Det var i grunnen min egen konklusjon også, men greit å få det bekreftet av andre. Da blir det 3 nye sett med myggnetting/rullgardin, og mest sannsynlig en liten tur til Lidköping og Husvagn-Svensson i ferien, de skulle få inn nye deler til uka.

  • Da virker det som vi 3 tenker likt 😀

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.