Trøblete Truma

Måtte opp til Otterøya utenfor Namsos i en begravelse denne uka, og tok bobilen da det var litt for langt å kjøre hele veien i én etappe. Da jeg parkerte underveis onsdag kveld og koblet på gassen nektet Trumaen å fyre opp, selv om både kjøleskap og kjøkkenbrennere funket fint. Jeg prøvde flere ganger, og skrudde også av kjøleskapet og skiftet til ny gassflaske i tilfelle det begynte å bli dårlig med gass i den gamle, men det var null respons. Jeg hørte Trumaen klikke til, og hørte tikkingen fra elektronikken (tenneren?) i noen sekunder, før den gikk over til rødt hver gang.

I og for seg ingen krise uten varmeapparat nå som det er så varmt ute, men litt kjipt å måtte ta morgenstellet i kaldt vann. Kjørte de siste milene til Otterøya onsdag morgen, og lot kjøleskapet gå på gass mens jeg var der. Etter begravelsen onsdag begynte jeg på tilbaketuren, og litt etter Selbu parkerte jeg for natten. Tenkte for moro skyld at jeg ville prøve Trumaen en gang til, og denne gangen fyrte den opp på første forsøk!

Eneste forskjell mellom onsdag kveld og torsdag kveld er at jeg lot gassen være tilkoblet da jeg dro fra Otterøya, men hovedkranene inni bilen var skrudd av under kjøringen. På veien opp koblet jeg ikke til gassen før jeg parkerte onsdag kveld, og dette var den første turen hvor gassanlegget ble benyttet siden jeg tok gasstest i vår. Kan det være en sammenheng her, eller er det rent tilfeldig? Noe jeg kan sjekke eller gjøre preventivt for å unngå samme problem senere?

På forhånd takk for svar og tips!

Kommentarer

  • Vi har opplevd noe lignende med gass i år. Plutselig kjøler ikke kjøleskapet ordntlig. Sjekket og renset brenner men uten at det hjalp. Kokebluss var det heller ikke futt i. Bare svak flamme. Aldevarmen ville ikke tenne engang. Gassflasken var halvfull så jeg dunka litt på måfå med hånda på regulatoren oppå flaska og plutselig var alt i orden igjen. Senere har jeg hatt problem når jeg kobler til ny flaske selv om jeg trykker på «utligner trykket-knappen». Så jeg skal ved første anledning få byttet regulatoren. Den har også blitt byttet ved gass test tidligere. Av erfaring vet jeg at Alde og kanskje også Trauma krever mer gass enn kjøleskap, så hvis regulatoren jukser kan likevel ting fungere men sjelden oppvarmingen.

  • OK, takk for tipset. jeg mistenker at det kan ha noe med gasstilførselen å gjøre ja. I fjor opplevde jeg at jeg måtte skru av kjøleskapet for å få Trumaen til å fyre opp, og hvis jeg startet Trumaen først gikk det fint å fyre opp kjøleskapet etterpå, men det gikk ikke denne gangen. Aner ikke hvor gammel regulatoren er, men den er jo rimelig og enkel å bytte.

    Fikk et tips på et svensk forum at det kunne være Trumakontrollen/termostaten som trøblet, men jeg tenker vi starter med det enkleste først. Prøvde for øvrig Trumaen på nytt i går, og da startet den opp på første forsøk, så det er godt mulig det bare er regulatoren som fusker litt.

  • Flott det virker nå og feilkildene kan være mange og ofte ligger feilen i regulatoren. Den er nesten forbruksvare :-)

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.