Ulyd fra bremser.

Steinar_11612
redigerte mai 2023 i Hjul og dekk

Satse på at dette temaet hører til under hjul og dekk eller så flytter vi det etter hvert. 🙂

Saken er at jeg får en svak lyd fra bremser ved nedbremsing under sakte kjøring. Jeg har nå byttet til sommerdekk og i den sammenheng sjekket jeg alle bremseklosser og caliper samt håndbrems. Håndbrems ble smurt opp ved forrige service for en måned siden og etter testing ved hjulskift fungerte de 100%. Lyden oppstår kun nå jeg bruker bremsdpedalen og lyden kommer ved lav fart. Jeg testet alle calipene og de gikk lett uten motstand. Stempelet slipper lett opp etter å ha trykket ned bremsepedalen. Bremseklosser var det MYE igjen på og ikke ulikt slitt. Bremseskiver er jo litt slitt men ikke kast og.ble godkjent på eu-kontroll for en måned siden. Det er en liten slitekant ytterst og jeg ble tipset om at den kan lage litt lyd mot klossene. Tenkte at jeg kunne slipe den forsiktig vekk med en vinkelsliper eller er det bare å kjøpe nye skiver? Er det noen med synspunkter på dette eller har andre teorier?

Kommentarer

  • Nye bremseskiver ser jeg som unødvendig. Prøv et par kraftige oppbremsing da belegg ofte kan danne seg på klossene froksjonsbelegg. Evt slipe kant, eller støybelegget på baksiden av klossen er slitt. Legg på nytt. Dette ville jeg prøve

  • Takk for tilbakemelding Tor. Ulyden plager mest sidepassajeren nå da jeg vet at det ikke er noe fundamentalt galt. Er på en liten tur nå. Skal ta en runde på den før langturen i slutten av måneden.

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.