Maks lengde på propanslange?

I siste nyhetsbrev fra Bobilforeningen leser jeg at medlemmene får rabatt på Enjoy Camp peisbord fra Living Flames. Klikket meg inn på sidene for å lese litt mer, og bordet ser da riktig fint ut, men jeg stusset på den lange propanslangen som bordet leveres med. Tok derfor kontakt med Living Flames om dette, og fikk til svar at bordet er CE-godkjent med 3 meter slange, og at det er vanlig slangeklemme under bordet.

Så langt høres jo alt greit ut, men jeg syns likevel det skurrer litt. Finnes det ikke også en regel om at jeg som ufaglært ikke har lov til å skifte slanger lengre enn 1,5 meter? Betyr det da at jeg for å være lovlydig må levere bordet til forhandler for å få skiftet slangen når den etter hvert går ut på dato? Noen som har tanker rundt dette?

Jeg vet at dette er litt på siden av hva kategorien egentlig handler om, men fant ingen kategori som passet bedre. Moderator må gjerne slette denne posten hvis den ikke hører hjemme her, eller ev. opprette en egen kategori for utstyr vi gjerne har med oss på tur. 🙂

-Svein

Kommentarer

  • Hei Svein

    Dette er sitat fra DSB "Vurdering av gjeldene regelverk"

    2.1.3.8 Forbrukere Med forbrukere menes privatpersoner som ønsker å bruke gassflaskene for LPG til personlig bruk. Dette inkluderer bruk i husholdning og til sports-eller fritidsaktivitet. Privatpersoner i besittelse av gassflasker for LPG kan kun oppbevare inntil 55 liter LPG innendørs, tilsvarende to 11 kg gassflasker, mens de kan oppbevare inntil 90 liter LPG i garasje, utvendig bod, eller lignende, tilsvarende tre 11 kg gassflasker.

    DSB har også etablert “Gassvettreglene” for å veilede forbrukere når det gjelder oppbevaring og håndtering av gassbeholdere:

    ● Plasser aldri gassbeholdere i kjelleren eller i andre rom under bakken.

    ● Sørg for at gassbeholderen står oppreist og ikke blir utsatt for sterk varme eller sterk sol. Sett gassbeholderen utenfor grillen, så kan du lett stenge av gassen.

    ● Vær på vakt mot lekkasjer. Åpen ild, røyking eller en elektrisk gnist kan tenne på gassen slik at den eksploderer.

    ● Sjekk slange og koblinger for lekkasjer jevnlig. Dette gjør du ved å pensle på konsentrert såpevann. Når du åpner for gassen vil det danne seg såpebobler der lekkasjen er.

    ● Bruk bare slanger som er egnet for bruk til gass. Skift sprukne eller ødelagte slanger med en gang. Det er ikke lov til å bruke slanger som er lengre enn 1,5 meter. Bruk slangeklemmer for å feste slangen.

    ● Hold alltid en tent fyrstikk klar når du åpner for gassen. Steng for gassen når du ikke skal bruke den. Ta også av regulatoren hvis det er lenge til du skal bruke gass igjen.

    ● Hvis det begynner å brenne i nærheten av gassbeholderen, steng for gassen ved å vippe over knappen på toppen av regulatoren. Hvis det er forsvarlig bør du også flytte beholderen vekk fra brannen.

    ● Sørg for at gassapparatet og beholderen er i god stand. Ikke prøv å reparere skader på gassbeholderen selv. Overlat til propanforhandleren å gjøre kontroll og eventuelt vedlikehold av gassapparater og gassanlegg.

    ● Les bruksanvisningen nøye før du tar gassapparater og gassanlegg i bruk. Spør forhandleren hvis du er i tvil om no


    Så utfra dette har dere jo begge egentlig rett.

    Skal du montere/lage en slange fra f.eks. utvendig gassuttak til grill, kan du bare lage/montere en slange lengre enn 1,5m og det må være en godkjent slange.

    Når slangen til Enjoy Camp peisbord blir moden for utskifting, vil vi som privatpersoner kunne skifte den etter anvisningene nevnt ovenfor, men den er CE godkjent med 3m og kan dermed være 3m.

    Vi kan som privatpersoner bytte slanger med godkjente slanger, men andre og faste koplinger må vi være mer oppmerksomme og brytes en "forseiglingsfarge" er man inne på arbeid som må utføres av servisert personell.

    I Norge er det ikke krav til kontrollrutiner på gassanlegg, men en sterk oppfordring. I Tyskland f.eks. er det krav til kontroll på gassanlegg og der har jeg hørt man blir nektet adgang til enkelte campingplasser om man ikke kan fremlegge dokumentasjon på kontroll på gassanlegget.

  • Hei, Tor, og takk for svar.

    Dette er ikke lett å bli klok på, og innlegget ditt gjør det heller ikke enklere 😃

    Du siterer DSB som skriver: "(...) Det er ikke lov til å bruke slanger som er lengre enn 1,5 meter. (...)". Samtidig skriver du i ditt svar at vi kan "(...) bare lage/montere en slange lengre enn 1,5m (...). Skulle det kanskje vært et 'ikke' først der..?

    At vi kan ha lov til å skifte ut en CE-godkjent slange på 3 meter med en ny (og godkjent slange) på samme lengde er lettere å forstå, men samtidig er jo også det i konflikt med hva DSB skriver...

    Det er ikke meningen å leke djevelens advokat her nå, bare så det er sagt! 😉

    -Svein

  • Hei Svein

    😉 ja når Trykkleif og djevelens advokat slår seg sammen, er det ikke lett og holde tungen rett i munnen 😚😁

    Spøk til side, så er det ikke alltid så lett og orientere seg og dessverre er ofte ansvaret lagt over på bruker.

    De konsekvensene det kan medføre, vil ofte ingen ta ansvar for. Så er det lett å ha noen å skylde på og problemet løst og man kaller det brukerfeil om det skjer noe.

    På egen bobil er det egentlig bare gassanlegget, med litt unntak og strømanlegg i bodelen over 200VA, man ikke kan utføre arbeid på selv. Men alt arbeid en utfører selv skal være fagmessig utført.

  • Hmm, tenker at jeg tar en liten prat med Gjensidige (mitt eget forsikringsselskap) og hører hva de mener. Jeg aksepterer ikke at ansvaret blir pulverisert ved å bare skylde på den andre parten, og nekter å være en kasteball mellom ulike selskap. Svarteper skal faen ikke havne hos meg!

  • Hei igjen Svein

    En meget klok og ansvarlig fremgangsmåte/tilnærming. Et tips er ikke ta muntlige opplysninger som god "fisk", få det skriftlig. Er dessverre en del eksempler ved muntlige avtale/beskjeder ikke er gjeldene, om ting skjer. Da har de plutselig sagt noe annet 😓

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.