Fukt påvist - tiltak?

Tok den årlige fukt- og gasstesten hos Ferda Mysen nylig. Bilen holder seg veldig godt som 19-åring mente de, men på ett av målepunktene ble det påvist 41% fukt, nemlig sideveggen under venstre vindu og mellom vindu og førerdør:

Vet ikke nøyaktig hvor målepunktet er, men dette er området. Samme firma tok sjekken i fjor, og da ble det ikke meldt om noe fukt her. Bilen har gått under 900km siden forrige sjekk, så enten har dette oppstått mens bilen har stått parkert, eller så misset de på forrige sjekk.

Uansett, er det noen som har tips til hvordan jeg kan få tørket opp her samtidig som bilen er i bruk? Ferda har sagt det må åpnes opp for å få ut fukten, men det går jo ikke hvis bilen skal brukes. Andre muligheter?

Kommentarer

  • Hei Svein

    Håper det kommer noen som kan svare fornuftig på ditt spørsmål. Foreløpig er vi ikke så mange her på forumet så jeg oppfordrer de som er her å lufte sine erfaringer. Det skaper liv i forumet.

    Imens kan jeg jo fortelle om mine opplevelser og erfaringer med fukt. Jeg har hatt et to tilfeller der fukt har fremkommet på fukttesten. Faktisk begge ganger innenfor garantitiden !! Fukttesten har blitt tatt nå april så utbedre skaden hadde de ikke tid til (Sola bobil) før på høsten da de som også du nevnte måtte åpne opp og la det tørke ut. Og det kunne ta opptil ei uke var beskjeden jeg fikk. På den ene saken var det fukt mellom stålhytta og tredelen på passasjersiden (delintegrert) Der gjorde de en midlertidig fuging slik at det ikke skulle utvikle seg i løpet av sesongen. Når jeg kom tilbake på høsten hadde fukten tørket ut og det ble bare fuget mer grundig og bilen var klar dagen etter. Andre gang var det fukt i gulv i garasjen og i luka inn til denne. Denne utbedringen ble også utsatt til høsten og da tok det en uke før bilen var klar. I tillegg skulle jeg være ekspert og montere en elektrisk takluke selv og monterte den etter alle kunstens regler med butylmasse. Syns det tøyt ut for mye masse så jeg var "lur og fjernet den med en type aceton som vi brukte for å rense byggeskum med. Det resulterte i at all butylmassen forsvant helt og vannet fossa inn. Så da var det bare å hive presenning over bilen og demontere luka og sette på en vifteovn. Det tok 14 dager før fukten ble borte.😑

    Tenker at det må være bedre å gjøre en midlertidig tetting slik at det ikke kommer mer vann inn enn å ikke gjøre noe.

    Lykke til

  • Hei, Steinar, og takk for svar.

    Jeg ba om litt mer informasjon rundt fuktresultatet, og da svarte de at dette mest sannsynlig kom inn rundt vindusrammen. De skriver også at det er en spesiell type kledning under begge sidevinduene, så mulig dette punktet bare ble sjekket visuelt ved forrige test. Vet ikke helt hva de mener med "spesiell kledning", det er bare en vanlig sidesitter med tynn finer på veggene og en liten luftespalte mellom vegg og sofarygg på hver side.

    Som nevnt skriver de at det må åpnes opp for å få ut fukten, men "som et tiltak kan vindusramme og bodelsdør-ramme fuges". Da blir jeg igjen litt usikker på hva de mener, siden bodelsdøra er på høyre side av bilen og fukten er målt på venstre side, men jeg antar kanskje at det er førerdøra de mener. Nå er jeg fersk på dette, og er usikker på konkret hvor det bør fuges og hva slags fugemasse jeg bør bruke. Har du noen tips her? Kan gjerne ta noen detaljbilder hvis det hjelper.

    Hvis det holder med en ukes tid for å tørke opp er det jo også straks mer aktuelt å åpne opp litt innvendig, men jeg er litt redd for å ødelegge noe ved demonteringen. Jeg har en lei tendens til å ta i litt for hardt og på feil måte når ting sitter fast... ;-)

    -Svein

  • Det et par forhold må tenke igjennom først: Fukttester og utbedring av fuktskader bør/skal dokumenteres skriftlig og følge bilen i din brukstid og når den eventuelt skal selges. Har du forsikring mot fuktskader krever selskapet at utbedring er utført av kompentente reperatører. Har du liten kompetanse på slike ting bør du absolutt få verkstedet til å gjøre jobben. Du kan fort ende opp med at lekkasjen blir enda større eller at du ødelegger noe hvis du er usikker på fremgangsmåte. Verkstedet kan gjøre avbøtende fuging på en halvtime om bilen er noenlunde tørr. Så kan du få time til høsten foreks. der de kan demontere rammene og tørke det ut skikkelig Be om pris hvis du ikke har forsikring.

  • Nå er bilen straks 20 år gammel, så her er det verken snakk om noen garanti eller ekstra forsikring mot fukt, men du har absolutt et poeng i at man bør tenke seg om både to og tre ganger før man setter i gang noe arbeid på egen hånd uten kompetanse.

    Da jeg kjøpte bilen hos forhandler for snart 2 år siden kom den uten verken servicehistorikk eller annen dokumentasjon (man kan jo lure på hvorfor jeg i det hele tatt turte å kjøpe den, men det er en egen historie), så jeg startet vel egentlig fra scratch når det gjelder historikken. Det er ingen som kan si noe om hva som har blitt gjort med bilen de første 18 årene, men jeg brukte en liten formue på full service på både bil- og bodel inkl bl.a. regreimbytte, nye sommerdekk (inkl reservehjulet) og komplette vinterhjul på alufelg da jeg kjøpte den, og sørger for å kontinuerlig dokumentere alt som skjer med bilen i mitt eie.

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.