Ha respekt for kraftig vind.

Dette bildet ble knipset tidligere i dag på Fedabrua i Agder . Vi kjørte over noen timer senere på dagen og det var Ikke noen behagelig følelse. Nå er vår bil godt under 3 m på høyden så jeg følte meg rimelig trygg med mine 3.5 tonn men likevel måtte jeg kjempe med rattet for å holde meg i kjørefeltet. Heldigvis var det god friksjon i veidekket selv om det var delvis vått og farten ble automatisk satt ned når jeg kjente på sidestykket. Faktisk var hele turen i dag over normalt anstrengende. Det blir automatisk noen korrigeringer på rattet når du kjenner at vinden river i bilen. Å kjøre med lett skaphenger eller ei campingvogn på slep var definitivt ikke dette dagen. Ofte er det kastevinder som gjør at det går galt eller at veigrepet plutselig blir redusert. Jeg husker vi kjørte for mange år siden over Saltfjellet med en alkovebil og med kraftig sidevind. Veien var tørr og fin men vi følt bilen gikk på «halv åtte» og at vi hadde dreid rattet en kvart omdreining mot vinden. Forskjellen var at vinden var stabil. Ellers er det jo alltid en risiko med å kjøre i ekstremt vær. Men her, som alltid, er det opp til hver enkelt å vurdere vær-og føreforhold før en tar ut på veien. Å utsette en avreise er ikke alltid like enkelt når noe er fastlagt. Dessuten sa yr at vinden skulle avta når vi kom lenger øst. Det stemte nok men fortsatt suser det godt rundt hjørnene. Så det blir nok en ny dag i morgen der vi må ta værhensyn.

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.