LifePo4 (LFP) batteriets ladetilstand

Mange LFP batterier leveres med Blåtann App som en kan lese av mange verdier på batteriet.

En av disse verdiene er nesten bare en gimmik og høyst upålitelig å stole på

Her viser Appen at batteriet er 84% oppladet og har igjen 135,9Ah av 160Ah som batteriet er helt oppladet.

Dette er ikke rett om man ser på spenningen til batteriet som er 13,079V og da er batteriet under 40% oppladet, om man ser på tabellen under,

Det er mange slike tabeller, men de er rimelig like og så må man vite at batteriet er ubelastet og ikke har lading. For opp eller utlading av batteriet påvirker V og da må man justere for det med V for å vite ladetilstanden, Under er en tabell med forholdsvis stor utlading.

Skal man ha en enda bedre indikasjon på ladetilstanden må en batterimonitor med Shunt monteres og den Shunten vil måle all strøm ut og inn på batteriet og gi en mye mer nøyaktig verdi enn batteriApp eller batterikapasitet basert på spenningen.

Men de er ikke 100% nøyaktige de heller, da det er en faktor i alle batteri som kalles Peukert effekten, men den er nesten 1 på LFP batterier og batterimonitoren må stilles inn på det. Bruker man en batterimonitor for blybatteri vil den være på 1,25 eller 1,5 og man får misvisning på LifePo4 batteriet ganske raskt.

Med å følge tabellen under vil man neppe gå tom for strøm og man har tatt høyde for feilverdier i begge retninger 😎


Kommentarer

  • TorH114
    redigerte november 2022

    Ladetilstanden/spenningen på batteriet mitt ble så lavt at jeg ville lade det.

    På symbol og med tall viser dette bilde i Appen at jeg har

    igjen 83% eller 133,700Ah av det 160 Ah store batteriet.

    Ser man derimot på spenningen V er den på 12,920V og

    det vil si om en ser i tabellene over at det bare er 20% eller

    32Ah av det 160 Ah store batteriet. Har 2 batterier, slik at

    20% er 64Ah.

    Når jeg satt på 230V laderen tok batteriet imot ca. 24 A Laderen står stilt på 13,8 V og mener 60A og det skal jo fordeles på 2 batterier. Slik at batteriet tar imot litt mindre enn det laderen gir.

    Burde hvert bortimot 30A/batteri, men kan virke som det er dette det batteriet kan motta. For det tar egentlig ikke imot noe mer med DCDC laderen som er på 50A maks. Den står helt ved batteriet, slik at man kan se helt bort fra spenningsfall.

    Her ser man på kontrollpanelet at batteriene mottar 42,9A

    Litt forskjell på verdiene, men det er helt innenfor. Litt slingringsmonn vil det altid være om man ikke benytter samme instrument og målepunkter.

    Etter 3 timer med lading, som tilsvarer ca. 75Ah er ladetilstanden steget til 89% og 142,400Ah. Nå med så stor ladestrøm må spenningen V justeres ned med ca. 0,2V +- for å antyde ladetilstanden. Spenning på ca. 3,35V tilsvarer ca. 70-90%, men langt fra nøyaktig p.g.a. den høye ladestrømmen.

    Nå har batteriet blitt ladet i enda 2 timer og 48Ah til inn på batteriet.

    Som man ser er ladetilstand, både grafisk og med tall like 89% og 142,400Ah

    Det eneste som har forandret seg, ser bort fra de 0,4A ladestrømmen er mindre, så har spenningen steget fra 13,5V til 13,7V og det passer bra med 48Ah som kapasiteten på batteriet har økt med.


    Batteriene er nå ladet i 5 timer og ladestrømmen har hvert så godt som konstant på 24A og det betyr at batteriet har fått tilført 24x5=96Ah og + de ca. 30Ah det hadde. Er nå kapasiteten på batteriet (SOC) 96+30=126Ah ca. 80%

    Så fremdeles er det feilvisning i Appen, men det nærmer seg. :-)

    Nå har batteriet fått en drøy 1/2 lading og ladestrømmen er på 5,3A og laddingen til LFP batteriene bær ikke gå ned mot 0 når laddingen opphører.

    Jeg har stilt inn laderen på 13,8V og det tilsvarer ca. 85-90% oppladet batteri

    Sjekket igjen etter en time til og da var laddingen ferdig og man uttapping av batteriet på 0,5A Det er strøm som går til førbrukere som er på. Siden det ikke er satt på noen forbruker, går denne strømmen til kontrollpanel (som har litt lys) og andre styreenheter. Går nok også nå noe over til startbatteri, siden jeg ser på kontrollpanelet at batteriene er sammenkoplet.

    Etter ytteligere en 1/2 time er det ikke mer strøm som vises at går ut av batteriet. Spenningen har stabilisert seg. Batteriet skulle vært ladet med 14,6V for å bli helt oppladet og det er en cellespenning på 3,65V De fleste batterier viser 100% lege før det og det gjør mitt også, men har ikke noe behov for å lade det hver gang, Nå er Appen rimelig 0 stilt og når bobilen er i bruk, slik at strømmen ut og inn er litt høyere enn når bobilen ikke brukes. Får man en grei indikasjon med Appen.

    Man ser også nå at både grafisk og med tall er kapasiteten blitt mindre. Temp som faktisk økte med 4 gr. C under ladningen er nå begynt å synke.

    Så både teoretisk og nå i praksis er SOC på batteriet OK.

    Nå et døgn seinere er det bare temp og tallverdien på SOC som er blitt litt mindre, Bobilen stor ute med kontrollpanel på og dermed litt annet som trekker strøm.

    Så da med ca. 280Ah og ca. 0,5Ah forbruk i timen er det 12Ah/døgn og 240/12 er det under 3 uker til batteriene må lades igjen.

    Når det blir kuldegrader vil jeg kople til 230V for å ha litt lunk og lufttørker, nå står det bare en tørrbolde og jeg lader ved behov. Bobilen brukes innimellom, så lading med DCDC og solceller som det er liten effekt av nå er nok til at 230V koples mare sporadisk i vintermånedene.

    Har kjøpt en enkel batterimonitor for å få det mer visuelt enn å regne å tenke hver gang en skal se batterikapasiteten og ikke minst for å slippe unna med lettere monteringsarbeid

    Kjøpt denne, men litt usikker på når den blir montert 😎

    https://youtu.be/DwnNVNwkxhw

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.