Hjul til bobil. Dekk, felg, ventil og luftrykk.

TorH114
redigerte november 2022 i Teknisk stoff

Fra Bobilen 196 før korrekturlesning.

Hjul til bobil. Dekk, felg, ventil og luftrykk.

Sommerdekk, vinterdekk og skal de beste hjulene være bak eller foran. Hva er best?

Mye av dette er det ikke noe fasitsvar på, en del er det erfaringssvar/råd om og noe er regulert av forskrifter og lover.

La oss først slå fast, som i mange tilfeller, trenger ikke det som er best for en, være best for andre. Det er så mange parameter som spiller inn og de vektlegges forskjellig.

Så jeg vil nok komme inn på litt «synsing» fra min side, men det som er regulert av lover og forskrifter kan ikke «synses» om, etter min mening, der er det mer et fasitsvar.

Kjører selv en bobil som leveres med «ordentlige» vinterdekk originalt, og det er det faktisk en del bobiler som blir. Merket M+S med snøstjerne (også kjent som 3PMSF eller 3-Peak-Mountain-SnowFlake-merking) 

De senere år er det faktisk ganske mange bobiler som leveres originalt med dekk merket M+S, men ikke snøstjerne. M+S var merkingen for vinterdekk tidligere, men nå kreves snøstjerne også.

Så dette med å bruke vinterdekk på bobilen om sommeren, er ikke tema for meg. Det har jeg gjort i mange år og vil fortsette med det, så lenge det er lov. De dekkene jeg brukte (Nokian WR C3 225/75 R16C 121/120R, bakhjulsdrevet med tvilling) ble ikke noe mere slitt på varm sommertur til Sicilia enn en «kald» vintertur til Nordkapp.

For en del år siden, var det snakk om at det ville bli forbudt i Italia å kjøre med vinterdekk om sommeren. Det viste seg å være en feiloversettelse. For på vinterdekk har de fleste land uttak fra hastighetsindeksen (HI) som står i vognkortet.

 Skal man benytte vinterdekk som sommerdekk i utlandet, må HI være lik eller bedre enn den som står i vognkortet. Norge krever minimum Q i HI og det er 160 km/t og jeg kommer ikke i farten på noen bobiler som har den makshastigheten.

Vil gjøre det helt klart, at på min personbil er det vinterdekk og sommerdekk som gjelder for meg. Til og med piggdekk på personbilen, og det er fordi bruken av bobilen og personbilen er ulik for meg, og derfor med eller uten pigg.

I vognkortet finner en de data/opplysningene som gjelder for bobilen (kjøretøyet), og de trenger ikke være de samme for andre bobiler som en tror en kan sammenlikne seg med. Og det som står i vognkortet er det lite rom for å «justere» på. På EU kontrollen, skal de dekkene som er oppgitt i vognkortet, stå på bilen.

Dekkene som står i vognkortet, kan avvikes +- 5% på rulleomkretsen. Enkelt kan det sies, opp/ned en dimensjon på bredden, og få det godkjent under EU kontrollen, går som regel.

Høyden/profilen som står i vognkortet kan forandres, men da må bredden forandres og man går utenfor data i vognkortet og kan også få problemer på EU kontrollen.

HI og LI (Laste Indeks) står i vognkortet, og dekkene må ikke ha lavere verdier enn det i vognkortet, men kan ha høyere.

LI er en verdi som er meget viktig og kan gi kjøreforbud på EU kontrollen, eller om man blir tatt i vektkontroll med overlast, og overlasten gjør at LI på dekket er for liten. På en del 3,5t bobiler er det ikke mange kg sikkerhetsmargin på dekkene.

Høyere LI gir stivere dekksider og det er en komfortfaktor som en del tenker på når de kjøper dekk med oppgitt LI i vognkortet, men vil da kunne slite ved aktuell overlast.

ET (Innpressa) er også som regel oppgitt i vognkortet og er med på å bestemme sporvidden på akselen. Dette er et mål som er meget viktig ved kjøp av felger, og kan maks avvikes +- 7,5 mm/felg. Ved kjøp av lettmetallfelger er det også viktig å få felger som tåler tyngden av bobilen. Der er det blitt mye bedre enn for en del år siden, men det er vi som brukere som er ansvarlige, for rett hjulutrustning.

Luftrykket står ikke i vognkortet, men som oftest i instruksjonsboken og er noe en bør være oppmerksom av flere grunner. «Dessverre» er det som regel oppgitt til 5,5 bar og ofte på alle hjul. LI på dekket gjelder ved dette trykket, reduseres luftrykket reduseres også lasteevnen på dekket.

Mange opplever bobilen stiv/stump ved dette trykket og reduserer det. OBS OBS! Så hvis LI er det samme som står i vognkortet, kan det være at den «reelle» lasteevnen blir mindre enn lovlig og dermed med fare for «dekkeksplosjon». Husk å ha nok lasteevne ved det trykket. Er LI mye høyere på dekket enn vognkortet sier, er det ingen fare med å redusere trykket litt, men….

En annen faktor med dette høye trykket er at det er ikke alle dekk i den oppgitte dimensjonen som tåler så høyt trykk, selv med rett LI. Makstrykket på dekket står preget inn i dekket på samme sted hvor maksbelastningen på dekket står.

Dette er et stort OBS fordi, de fleste bobiler er levert med «campingbildekk» (CP) og de tåler mer lufttrykk enn «vanlige» dekk en ofte kan kjøpe for å «spare» noen kr. Så OBS, OBS, fyller man 5,5 Bar i dekkene og dekkene ikke er «orginale», blir trykket alt for høyt med de farene det medfører.

En annen ting en bør tenke på med hjul på bobiler med lufttrykk over 4-4,5 Bar er, at da bør det være «stålventiler» - forsterkede ventiler. OBS ved kjøp av 2 sett hjul må også de nye hjulene får rett ventil, de «originale» hjulene har det.

Bobiler registrert etter november 2014, skal ha dekktrykkovervåkingssystem TPMS (Tire Pressure Monitoring System). På tlf. til RSA bekreftes det at Fiat har trykkføler i hjulene og ved 2 sett hjul må rette ventiler settes i felgen for å kalibreres til bilen.

Alle biler skulle ha det etter 2017, men kan ikke se at det er innført og kan ikke se at bobiler over 3,5t trenger systemet. Siden biler nå ofte er typegodkjent i EU ikke alltid trenger å ha like krav.

Har selv nå bestilt et sett på ebay med føler i ventilhetten, for å montere på egen bobil. Kontrollmodul med solcellepanel til å legge på dashbordet, fra 200 kr. og oppover for 4 hjul og 600 kr og oppover for 6 hjul.

Riktig dekktrykk som gjør at man ikke får unormal dekkslittasje p.g.a. feil dekktrykk og sikrer best mulig kontakt med veibanen. For høyt dekktrykk gir mest slitasje midt på dekkets slitebane. For lite luft gir mest slitasje på begge yttersider av slitebanen. Det er disse to unormale dekkslitasjene en får ved feil dekktrykk. Ved riktig dekktrykk slites hele slitebanen likt.

Det er flere andre unormale dekkslitasjer, og mest vanlig etter dekktrykk. Er om det bare er mest slitasje enten på ytterside eller innside av dekkets slitebane er det feil med en eller flere av vinklene i hjulopphenget. Er det på samme side på begge dekk på samme aksel er det nok spredning/spissingen som er feil.

Dekket er utslitt når mer enn 1/3 av slitebanen er under minstemålet. 1,6 mm på sommerdekk og 3 mm på vinterdekk eller dekk som benyttes i den perioden man kan kjøre med piggdekk. Så da er det 3 mm om man benytter sommerdekk også.

Bobiler over 3,5t som er registrert som personbil (M1) har samme krav til dekk og hjulutrustning som personbiler under 3,5t. Kravet med å ha med kjettinger gjelder ikke for bobiler over 3,5t.  https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/dekk-og-kjetting

Personlig har jeg alltid med kjettinger, og jeg tror nok det er flere bobiler som setter seg fast på sommerføre (vått gress) enn på vinterføre. Har reddet meg noen ganger.

Dekkene slites ujevnt på akslene og spesielt om bobilen (bilen) har forhjulstrekk. Da er både akselerasjonskreftene og det meste av svingkreftene på samme dekk, og de slites fortere enn dekkene på den andre akselen.

Tidligere var det vanlig å kryssbytte dekk for å få tilnærmet lik slitasje på alle dekk. Dette er ikke mulig for de fleste i dag, siden dekkene ofte har rotasjonsretning. Da kan de bare flyttes på samme side, foran eller bak.

Skal de beste dekkene stå foran eller bak? Det strides ekspertisen om og det er det ingen krav om. For å sikre en jevn slitasje er det nok lurt for de som bytter sommer- og vinterhjul å bytte aksel når man settet hjulene på igjen. Bakhjulene settes foran når de settes på igjen og alle 4 blir rimelig jevnt slitt.

De som bare benytter ett sett hjul vil nok oppdage at forhjulene slites mye fortere enn bakhjulene om forhjulsdrevet bil, og trenger bare kjøpe dekk til fremakselen. Da er det nok fornuftig å sette de nye dekkene foran. Er ikke bakhjulene halvslitt eller mindre, burde nok bakhjulene settes foran og de nye bak. Settes de nye foran da, vil kanskje bakhjulene «overleve» enda et sett forhjul og kan fort få en alder som ikke er «gunstig» En alder over 6 år har «redusert» egenskapene til dekkene betydelig. F.eks. får man ikke godkjennelse for å kjøre 100 km/t i Danmark om dekkene er over 6 år. Det samme gjelder for Tempo 100 for campingvogn/tilhenger i Danmark og Tyskland + de andre kravene.  

Vær oppmerksom på hjulene til bobilen, som er en meget viktig sikkerhets- og miljøfaktor. Ved å følge med på dekktrykk og slitasje er man på den sikre siden.

Tor H 114

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.