Egenvekt, nyttelast og totalvekt.

Fra Bobilen nr. 196 før korrekturlesning.

Egenvekt, nyttelast og totalvekt.

Dette er aktuelle og viktig vekter for oss som kjører bobil og dessverre overraskende for mange, når de blir klar over vektene på egen bobil.

Jeg hadde selv vært bobilist i mange år før jeg veide egen bobil og fikk «hakeslepp». Nå hører jeg til den «gruppen» som liker å ha med mye «bra ha» ting, men et sted går grensen.

Det er en del som er nødvendig å ha med seg og det blir fort kg. Man kan spare mange kg. ved å velge lett campingutstyr, i stedet for tungt campingutstyr. Bare på campingstolene, bord og kjøkkenutstyr, kan man «spare» mange kg. Reservehjul på ca. 20 kg er det mange år siden var standard på bobiler de fleste bobilene.

Utstyret på chassiset går ofte til fratrekk på nyttelasten, som automat, AC, større motor, o.l. i tillegg til utstyr montert på bodelen, som AC, TV, markise, parabol, ekstra batteri, o.l. Dette kan fort bli flere 100 kg. Det er også få bobiler under 3,5t med Alde varme og jeg har sett differanse på Alde og Truma på ca. 45 kg, på enkelte modeller.

Til tider blir det medieoppslag om tema og blir det omtalt mye. Det er et viktig tema og en må være bevist på det. For mange negative omtaler, kan fort føre til mer vektkontroller og det blir satt mer fokus på. Så vi som førere av bobiler må heller bli mer bevist på dette med vekt og hva vi har anledning til å ta med.

Er selv gift med en som er mer opptatt av det med «overlast» enn de fleste og er nok den jeg hadde fryktet mest om vi ble tatt med overlast. Så det ble bytte av bobil for mange år siden for å beholde «husfreden». Hun smilte som en sol for noen år siden, som vi måttet kjøre inn på vektkontroll og vi hadde mange kg. igjen, både på akselvekter og totalvekt.

Vektkontroller skjer og vi med bobiler trenger bare å kjøre inn om det er varslet med vektangivelse og man veier mer enn angitt vekt på skiltet, eller man bli vinket inn. Varsles det med skilt for lastebil og buss, trenger vi ikke kjøre innom.

Av de 3 vektene i overskriften og man finner i bobilens vognkort, er det litt enkelt sagt bare totalvekten som er interessant. Den avgjør for det første, hvilket førerkort en må ha for å kjøre bobilen og om man kjører med overlast eller ikke.

Egenvekten og lasteevnen er dessverre ofte bare tall som satt på bakgrunn av dokumentasjon som er levert trafikkstasjonen ved førstegangsregistrering og stemmer somregel ikke med aktuelle vekter. Egenvekt + nyttelast = Totalvekt. Dessverre er det aktuell vekt som gjelder når en blir stoppet i vektkontroll og vi som førere er ansvarlige for.

Det skulle nesten være en «obligatorisk oppgave» at alle bobilbrukere og veie alt de hadde i bobilen. For det blir så fort mange kg. at man blir neste skremt. Selvsagt må en vite aktuell vekt på bobilen, før denne «oppgaven.» starter, for den som står i vognkortet stemmer sjelden.  Aktuell egenvekt + last man selv legger inn + personer = aktuell totalvekt. 

Identiske bobiler, bl.a. den jeg har nå, kan ligge på finn.no med neste 800 kg. differanse på egenvekten og det gjelder for mange av bobilmerkene.  Dette kan bekrefte at egenvekten, settes p.g.a. et papir og er ikke aktuell vekt. Nye bobiler i dag er somregel typegodkjente i EU og kommer med et CoC papirer.

Bobilen skal veies inn helt kjøreklar og det innebefatter at alle tanker, minus spillvanstank, toalettank og minst 90% drivstofftank, skal være fulle. Minst 1 full gassflaske, batteri bodel, evt. vertøy som ligger ved chassiset og 230 V strømkabel. Det er ikke alltid, det som står i papiret den registreres på. Kravet ved typegodkjenning  er dette, men ………….

Så nylig en 7,2t bobil som hadde kran til 20% på ferskvannstanken, dette fordi man kan sette egenvekten ved 20% nivå i stedet for 100% vann og det blir mange kg. om bobilen har 400 l vanntank. Når en så også tenker på at et batteri på slike bobiler veier ca. 45 kg og da er typegodkjent med 1 batteri, i stedet for 3. da snakker man om kg. Så at det er aktuelle vekter bobilen registreres stemmer ikke alltid

Selvsagt kan det også være etter montert utstyr på bobilen etter at den er typegodkjent eller av tidligere eiere, om man kjøper brukt. Så det er flere signal til oss brukere at egenvekten i vognkortet ikke trenger være riktig.

Så et råd, som ikke kan gjentas ofte nok. Er å veie bobilen, både ved kjøp og under bruk. Dette vil forebygge ubehageligheter og også gi en bedre opplevelse om en tenker mye på overvekt når man kjører.

Kontroll kan man komme ut for, både i Norge og utlandet. Konsekvenser og reaksjoner er det mange «historier» om, så det lar jeg ligge. Under 3,5t får man ikke kjøre vidre før man er nede på «totalvekten/akselvekten» som står i vognkortet. Over 3,5t er det litt toleranse og hver oppmerksom på at LI på dekket må tåle den aktuelle vekten. Gjør den ikke det, får man ikke kjøre vidre. LI (Load Index) står også i vognkortet.

Det er 2 vekter til som står i vognkortet, som nesten er viktigere enn totalvekten og det er akselvektene. Det er nok flere som kjører med overlast på en aksel, enn overskrider totalvekten. Totalvekt trenger ikke være summen av akselvektene. På eldre bobiler kan det ofte være det, men på nyere bobiler er det sjeldnere det. Da er totalvekten som regel lavere enn summen av akselvektene. Men ingen regel uten «unntak».

2 elsykler på bakveggen med vekt på rundt 50 kg. og spesielt med langt overheng bak på bobilen, blir adskillig flere kg. på bakakselen og forakselen blir tilsvarende lettere. Det står en formel for dette i enkelte bobilmerkers brukermanualer. Så OBS, OBS.

Vektene som står i brosjyrer i dag, er nesten uten unntak nettovekten på den «letteste» utgaven av bobilen og de opplyser om avvik på +- 5 %. Nesten alle opplyser om vekter på ekstrautstyr som velges. Velges alt ekstrautstyr, blir det ikke mye igjen av nyttelast på mange modeller.

Er man bevist på dette med vekter når man kjøper bobil, er det mange selgere som får forklaringsproblem, for ikke tvil om at på enkelte velutstyrte modeller er det ikke mye aktuell nyttelast igjen.

For ikke å glemme de som velger å få registrert bobilen på 3,5t i stedet for en høyere totalvekt dersom det er mulig. Disse vil nok ikke ha problemer med akselvekt, men totalvekt.

Hva aktuell restnyttelast bør være er veldig individuelt og ikke lett å gi svar på. Tenk bare på når en tar «fly» ferie og de 20-30 kg. en kan ta med.

I bobilen skal man i tillegg ha med, camping møblement, mat, vann på tanken, sykkel, støvler, sko, kjøkkenutstyr, verktøy, gjerne fortelt +++ og dette kommer i tillegg til utstyret som er montert på bobilen og ikke minst vekten av personene. De kiloene «staten» har bestemt man veier (75 kg) gjelder ikke for alle bobilister.

For å oppsummere, kan man si at egenvekten og lasteevnen oppgitt i vognkortet ikke er til å stoles på. Bobilen må veies, for å være sikker. Det er oss som førere, som har ansvar om vi kjører med overlast på aksel eller totalvekt. Vær bevist på hva en tar med og ikke minst, på vei hjem fra det «store utland».

Tor H 114

 

Kommentarer

  • Veldig godt innlegg. Har også skiftet til bil med mere nyttelast etter å ha kjørt bil opp til 3,5T i 6 år.

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.