Kan EBL "lade" startbatteriet med strøm fra bodelsbatteriet?
Mulig dumt spørsmål, men jeg hadde en episode i går som jeg ikke klarer å finne noen forklaring på.
På vei ned fra Tronfjell begynte ladelampen å lyse, og bilberger ble tilkalt. Etter litt sjekking og feilsøking kunne han konstatere at dynamoen ikke ladet, men kunne ikke fastslå årsaken nøyaktig. Han kunne heller ikke være sikker på at de fikk løst problemet før jeg måtte være tilbake på jobb, og siden jeg ikke hadde lyst til å sette igjen bilen på verksted så langt hjemmefra ble han og jeg i samråd enige om at jeg skulle ta sjansen på å kjøre hjem igjen uten lading (drøyt 33 mil). Bilen min har en eldre dieselmotor som i utgangpunktet ikke trenger noe særlig med strøm når den først er i gang, fikk jeg beskjed om, så det skulle i teorien være mulig hvis jeg bare kuttet ut alt annet av strømforbruk.
Det er vel unødvendig å si at dette ikke er blant mine mer veloverveide avgjørelser. Jeg kom halvveis. Litt nord for Elverum opplevde jeg at den ene funksjonen etter den andre begynte å kutte ut, og diverse varsellamper kom på. Da jeg kom ned til Elverum døde bilen totalt, inkludert motoren, og jeg måtte bare vrenge av på første avkjørsel og fikk trillet inn på et industriområde.
Der sto jeg da. Forsikringen dekker kun transport til nærmeste verksted, men jeg var fortsatt ikke interessert i å sette igjen bilen, så jeg valgte å bla opp for transport av både bil og meg selv helt hjem (ikke billig!). Det tok noen timer fra transport var bestilt til den var på plass, så i mellomtiden måtte jeg bare gjøre det beste ut av det. Jeg skrudde på 12V i bodelen, fyrte opp Trumaen, laget meg litt mat og satte på en film.
Da transporten var på plass og bobilen skulle opp på planet fikk jeg beskjed om å sette meg inn og vri om nøkkelen slik at rattlåsen gikk av. Som sagt så gjort, dashbordet lyste opp og alt så plutselig ut til å være helt i orden! I et innfall vrir jeg nøkkelen ett hakk til, motoren starter umiddelbart og alt av varsellamper slukkes unntatt ladelampen. Lys, viskere, alt fungerer som det skal...
Da vi omsider kom hjem (rundt midnatt) fikk jeg igjen startet opp bilen, kjørt den av planet og parkert den på gårdsplassen før jeg koblet til 230V landstrøm. Bilen står alltid tilkoblet 230V for vedlikeholdslading når den er hjemme, og da blir både startbatteri og bodelsbatteri holdt ved like selv om bilen ikke blir kjørt på lenge, det er hvertfall min erfaring.
Så da er spørsmålet mitt: Siden bilen plutselig våknet til live igjen etter at 12V hadde vært på i 3-4 timer, kan det være at EBL har forsynt startbatteriet med "nødstrøm" eller noe lignende fra bodelsbatteriet som var fulladet? Eller var det bare at batteriet trengte noen timer å komme seg på etter at det ble kjørt helt ned?
Kommentarer
Nå er jeg ikke ekspert på dette men eblokka i seg selv gir ingen strøm til startbatteriet. Om den er koblet slik at den henter strøm fra bodelsbatteriet tviler jeg på. Da ville nok også bodelsbatteriet være flatt når bilen ikke ville mer. Jeg tipper at når startbatteriet fikk seg en pause så tar det seg litt opp igjen slik at du fikk liv i motoren. Du ville nok fort gå tom for strøm igjen men så lenge batteriet ikke har feilen kan dette skje har jeg opplevd en gang. Det er min teori.🙂
Det er også min teori, men jeg har aldri tidligere kjørt en bil så totalt tom for strøm på denne måten, så jeg aner ikke hvordan det ville artet seg. Uansett, nå står den tilkoblet 230V her hjemme, og jeg har bestilt time for feilsøking/reparasjon, så jeg får håpe at det ordner seg uten alt for mange komplikasjoner, eller at batteriet har tatt for stor skade. Dette var en interessant men veldig kostbar erfaring.
La oss få høre fasiten når du er i mål.
Har bestilt tid for feilsøking samtidig med årlig service i slutten av mnd, frem til da får bilen bare stå parkert. Verkstedet antydet at bytte til 150Ah lithiumbatteri kan ha blitt for hardt for dynamoen, så hvis jeg må bytte den anbefaler de oppgradering til 120A dynamo. Dette skal være originalt tilvalg til bilen min sier de, så da skal også eksisterende kabling fungere fint.
Har hatt bilen stående tilkoblet 230V for vedlikeholdslading siden jeg kom hjem, og startbatteriet viser kun 13V på panelet i bilen, så det kan nok hende det fikk litt juling under hjemturen og bør byttes. Aner ikke hvor gammelt det er, det sto i bilen da jeg kjøpte den.
Det at ebl lader bodels batteriene uten å være tilkoblet noe annet er ikke veldig vanlig i hvertfall. Det vil uansett bare være antagelser men jeg tror det må være start batteriet som har en feil å må byttes. hvis det er slik at dynamo ble målt å den ikke ladet ville jeg fått denne sjekket da det kan ligge en feil i denne også .
Dette var uansett et meget merkelig tilfelle som antagelig ikke er helt enkelt å finne ut av men en må bare begynne feilsøking fra en kant . . Flott om en blir oppdatert på dette når feilen blir funnet , hvis den blir funnet .Jeg vil gjerne tenke at en kanskje ikke finner den også .
Det var ikke bodelsbatteriet men startbatteriet som fikk igjen futten etter å ha stått noen timer, så her tror jeg kanskje du har misforstått eller lest feil. Jeg er forøvrig enig med @Steinar_11612 over her, som tenker at batteriet kom seg litt etter en pause, jeg har heller aldri hørt om noe system som tapper bodelsbatteriet via EBL for å holde startbatteriet ved like.
Bilberger målte direkte på dynamoen, det var slik han fastslo at den ikke ladet. Selv om verkstedet antydet at det nye og større lithiumbatteriet kanskje var for tungt for dynamoen kan det også hende at den rett og slett ristet i stykker på vei opp Tronfjellvegen, for kjøreturen opp til toppen var en forferdelig opplevelse! Til og med hjulboltene til det ene framhjulet ristet løs på turen, det ble heldigvis oppdaget tilfeldig av bilbergeren som fikk strammet dem igjen, men noe slikt har jeg aldri tidligere opplevd.
Uansett, de skal teste både dynamo og startbatteri når jeg har bilen inne på service, og jeg er forberedt på å måtte skifte ut begge deler. Poster resultatet i denne tråden når det er klart.
Da er bilen omsider hjemme på gårdsplassen igjen. Det ble en kostbar service, nesten 18000 kroner, men nå skal forhåpentligvis alt være i orden. Den gamle dynamoen var vrak, så de satte inn en helt ny 120A dynamo. De testet også startbatteriet, og det virker heldigvis til å ikke ha tatt skade av mishandlingen min for en måned siden.
Helt OT, men likevel litt artig: Da jeg festet setebeltet for å kjøre bilen til service nappet jeg i beltet etter å ha satt det i låsen, som jeg alltid gjør automatisk for å sjekke at det sitter, og ble plutselig sittende med hele beltelåsen i hånda. Den fordømte wirelåsen til beltet hadde pinadø røket tvers av!
Fatter ikke hvordan noe slikt kan skje, men heldigvis var beltelåsen på passasjersetet identisk og kunne bare flyttes over. Siden jeg alltid er alene på tur er ikke det noen stor krise, men jeg må jo få tak i en ny. Jeg vet ikke om dette er original Fiat eller noe Dethleffs har snekret sammen, men den kan jo nesten se ut som hyllevare hos Biltema el.l.
Jeg begynner å lure på om Murphy har et lite horn i siden til meg...
Hei
Ja godt du fikk løst problemet. Skifte til annen batteriteknologi kan av og til by på utfordringer. De fleste jeg har snakket med sier det har gått helt greit uten modifikasjoner. Men det kommer nok an på utrustningene bilen har, alder osv. Verkstedprisene er jo stive uansett i dette landet. Men det kan være litt å hente på NB-avtalen med Fiat hvis det gjelder motor og chassis.
Snedig med det sikkerhetsbeltet. Slikt skal jo ikke skje. Men om du ikke finner noe på Biltema kan jo kanskje bilopphoggingen være et alternativ.
Jeg kan jo ikke konkludere med at det var det nye lithiumbatteriet som forårsaket dynamohavariet. For alt jeg vet kan den dynamoen ha vært dårlig lenge, den ble jo bare plukket fra en annen bil i full hast da jeg skulle hente bilen min etter å ha kjøpt den, siden den som satt i bilen min hadde streiket (høres kjent ut..?). Eller den kan rett og slett ha ristet i stykker på vei opp Tronfjell, det var bokstavelig talt en rystende opplevelse. Uansett, nå har jeg en splitter ny dynamo som lader bedre enn min forrige, så jeg får satse på at den holder en stund.
Jeg fikk vite om NB-avtalen rett før jeg satte inn bilen min på mitt lokale verksted. Jeg bruker dem til stort sett alt og er jevnt over veldig fornøyd. Når jeg regner med fraktkostnader av bilen inn til nærmeste Fiat-verksted i avtalen tror jeg ikke det hadde vært noe å hente denne gangen, men det er jo greit å vite om til senere.
Jeg fikk hakeslepp da jeg så hva som hadde skjedd med beltelåsen, fatter ikke hva som kan ha kløpet av wiren på den måten der. Jeg er på utkikk etter ny og kommer til å høre litt rundt, men har god tid. Har såvidt kikket litt på finndel.no og bruktdel.no, og det er et par aktuelle delebiler som muligens kan ha den montert.