Kan EBL "lade" startbatteriet med strøm fra bodelsbatteriet?
Mulig dumt spørsmål, men jeg hadde en episode i går som jeg ikke klarer å finne noen forklaring på.
På vei ned fra Tronfjell begynte ladelampen å lyse, og bilberger ble tilkalt. Etter litt sjekking og feilsøking kunne han konstatere at dynamoen ikke ladet, men kunne ikke fastslå årsaken nøyaktig. Han kunne heller ikke være sikker på at de fikk løst problemet før jeg måtte være tilbake på jobb, og siden jeg ikke hadde lyst til å sette igjen bilen på verksted så langt hjemmefra ble han og jeg i samråd enige om at jeg skulle ta sjansen på å kjøre hjem igjen uten lading (drøyt 33 mil). Bilen min har en eldre dieselmotor som i utgangpunktet ikke trenger noe særlig med strøm når den først er i gang, fikk jeg beskjed om, så det skulle i teorien være mulig hvis jeg bare kuttet ut alt annet av strømforbruk.
Det er vel unødvendig å si at dette ikke er blant mine mer veloverveide avgjørelser. Jeg kom halvveis. Litt nord for Elverum opplevde jeg at den ene funksjonen etter den andre begynte å kutte ut, og diverse varsellamper kom på. Da jeg kom ned til Elverum døde bilen totalt, inkludert motoren, og jeg måtte bare vrenge av på første avkjørsel og fikk trillet inn på et industriområde.
Der sto jeg da. Forsikringen dekker kun transport til nærmeste verksted, men jeg var fortsatt ikke interessert i å sette igjen bilen, så jeg valgte å bla opp for transport av både bil og meg selv helt hjem (ikke billig!). Det tok noen timer fra transport var bestilt til den var på plass, så i mellomtiden måtte jeg bare gjøre det beste ut av det. Jeg skrudde på 12V i bodelen, fyrte opp Trumaen, laget meg litt mat og satte på en film.
Da transporten var på plass og bobilen skulle opp på planet fikk jeg beskjed om å sette meg inn og vri om nøkkelen slik at rattlåsen gikk av. Som sagt så gjort, dashbordet lyste opp og alt så plutselig ut til å være helt i orden! I et innfall vrir jeg nøkkelen ett hakk til, motoren starter umiddelbart og alt av varsellamper slukkes unntatt ladelampen. Lys, viskere, alt fungerer som det skal...
Da vi omsider kom hjem (rundt midnatt) fikk jeg igjen startet opp bilen, kjørt den av planet og parkert den på gårdsplassen før jeg koblet til 230V landstrøm. Bilen står alltid tilkoblet 230V for vedlikeholdslading når den er hjemme, og da blir både startbatteri og bodelsbatteri holdt ved like selv om bilen ikke blir kjørt på lenge, det er hvertfall min erfaring.
Så da er spørsmålet mitt: Siden bilen plutselig våknet til live igjen etter at 12V hadde vært på i 3-4 timer, kan det være at EBL har forsynt startbatteriet med "nødstrøm" eller noe lignende fra bodelsbatteriet som var fulladet? Eller var det bare at batteriet trengte noen timer å komme seg på etter at det ble kjørt helt ned?
Kommentarer
-
Nå er jeg ikke ekspert på dette men eblokka i seg selv gir ingen strøm til startbatteriet. Om den er koblet slik at den henter strøm fra bodelsbatteriet tviler jeg på. Da ville nok også bodelsbatteriet være flatt når bilen ikke ville mer. Jeg tipper at når startbatteriet fikk seg en pause så tar det seg litt opp igjen slik at du fikk liv i motoren. Du ville nok fort gå tom for strøm igjen men så lenge batteriet ikke har feilen kan dette skje har jeg opplevd en gang. Det er min teori.🙂
-
Det er også min teori, men jeg har aldri tidligere kjørt en bil så totalt tom for strøm på denne måten, så jeg aner ikke hvordan det ville artet seg. Uansett, nå står den tilkoblet 230V her hjemme, og jeg har bestilt time for feilsøking/reparasjon, så jeg får håpe at det ordner seg uten alt for mange komplikasjoner, eller at batteriet har tatt for stor skade. Dette var en interessant men veldig kostbar erfaring.
-
La oss få høre fasiten når du er i mål.
-
Har bestilt tid for feilsøking samtidig med årlig service i slutten av mnd, frem til da får bilen bare stå parkert. Verkstedet antydet at bytte til 150Ah lithiumbatteri kan ha blitt for hardt for dynamoen, så hvis jeg må bytte den anbefaler de oppgradering til 120A dynamo. Dette skal være originalt tilvalg til bilen min sier de, så da skal også eksisterende kabling fungere fint.
Har hatt bilen stående tilkoblet 230V for vedlikeholdslading siden jeg kom hjem, og startbatteriet viser kun 13V på panelet i bilen, så det kan nok hende det fikk litt juling under hjemturen og bør byttes. Aner ikke hvor gammelt det er, det sto i bilen da jeg kjøpte den.
-
Det at ebl lader bodels batteriene uten å være tilkoblet noe annet er ikke veldig vanlig i hvertfall. Det vil uansett bare være antagelser men jeg tror det må være start batteriet som har en feil å må byttes. hvis det er slik at dynamo ble målt å den ikke ladet ville jeg fått denne sjekket da det kan ligge en feil i denne også .
Dette var uansett et meget merkelig tilfelle som antagelig ikke er helt enkelt å finne ut av men en må bare begynne feilsøking fra en kant . . Flott om en blir oppdatert på dette når feilen blir funnet , hvis den blir funnet .Jeg vil gjerne tenke at en kanskje ikke finner den også .
-
Det var ikke bodelsbatteriet men startbatteriet som fikk igjen futten etter å ha stått noen timer, så her tror jeg kanskje du har misforstått eller lest feil. Jeg er forøvrig enig med @Steinar_11612 over her, som tenker at batteriet kom seg litt etter en pause, jeg har heller aldri hørt om noe system som tapper bodelsbatteriet via EBL for å holde startbatteriet ved like.
Bilberger målte direkte på dynamoen, det var slik han fastslo at den ikke ladet. Selv om verkstedet antydet at det nye og større lithiumbatteriet kanskje var for tungt for dynamoen kan det også hende at den rett og slett ristet i stykker på vei opp Tronfjellvegen, for kjøreturen opp til toppen var en forferdelig opplevelse! Til og med hjulboltene til det ene framhjulet ristet løs på turen, det ble heldigvis oppdaget tilfeldig av bilbergeren som fikk strammet dem igjen, men noe slikt har jeg aldri tidligere opplevd.
Uansett, de skal teste både dynamo og startbatteri når jeg har bilen inne på service, og jeg er forberedt på å måtte skifte ut begge deler. Poster resultatet i denne tråden når det er klart.
Velkommen!
Kategorier
- 65 Alle kategorier
- 17 Forumet
- 1 Råd og tips
- 5 Spørsmål og svar
- 24 Aktuelt
- 1 Kjøp/salg/bytte/gis bort?
- 4 Bobil/campingplasser/friplasser
- 1 Lover og forskrifter
- 3 Medlemmers reisefortellinger
- Hobbyer
- 13 Bobilprat
- 32 Bobilen
- 3 Gass/LPG
- 3 Hjul og dekk
- 6 Chassis
- 10 Bodelen
- 5 Strøm
- 5 Annet teknisk bobil relatert
- 5 Medlemsbladet Bobilen
- 2 Teknisk stoff
- 3 Reiseskildring