Ny Garmin GPS - anbefalinger?

Min gamle og trofaste Garmin nüvi 1490 har for lengst bikket pensjonsalderen og begynner å slite litt innimellom. Oppdaget i dag at jeg har en tidsbegrenset rabatt på Camper-serien deres, og da er det kanskje like greit å oppgradere til en nyere versjon.

Er derfor interessert i tilbakemeldinger og anbefalinger fra alle som har en Garmin Camper GPS, både 795, 895 og 1095. Er det kun skjermstørrelsen som skiller dem? Hva funker bra, hva funker dårlig, og er det noe spes jeg bør være oppmerksom på?

Tar også gjerne imot forslag til alternativer som jeg bør sjekke ut.

Kommentarer

  • Steinar_11612
    redigerte juni 6

    Hei Svein

    Lite å bidra med her men jeg har brukt Sygic på nettbrett i mange år og har vært veldig godt fornøyd. Brettet er koblet opp mot internett i bilen så jeg får "up to date" varslinger hvis det er kø eller stengte veier på ruten. Jeg bruker den vanlige standard versjonen men det er en truck- og caravan variant som du kan legge inn bilens ytre mål på osv. Ta en titt her:


  • Takk for tipset. Jeg har ikke Internett i bilen og bruker omtrent aldri nettbrettet (mest til nedlasting fra Netflix før avreise, slik at jeg kan se filmer og serier offline mens jeg er på tur), vil appen fungere offline (ser på websiden at de kaller den "offline navigation app") eller krever den bruk av mobildata? I så fall er den nok ikke aktuell for min del, da jeg blir nødt til å kjøpe kostbare ekstra datapakker til abonnementet mitt. Har bare 100MB, bruker omtrent aldri mobildata, men kanskje det holder?

  • Du laster ned offlinekart så det er ikke nødvendig å ha Internett i bilen. Jeg laster kun ned de land jeg bruker å kjøre i.

  • Svein_27249
    redigerte juni 7

    OK, da er det straks mer interessant, det må sjekkes opp!

    Har du forresten hatt noen problemer med reinstall av appen, ev. byttet enhet og installert på nytt? Den koster jo litt, den appen der, kjipt om man må kjøpe den flere ganger...

  • Har aldri prøvd å flytte fra den ene til den andre. Har vært i kontakt med support en gang (husker ikke hva det var) Men jeg fikk god og rask hjelp.

  • Har sendt mail til support, da jeg har endel spørsmål som jeg ikke får svar på på websidene. Håper de er raske til å svare, Garmin-tilbudet utløper ganske snart. Må også sjekke opp de Garmin-modellene litt nærmere, har fått opplysninger som kan tyde på at man må ha en egen app på mobilen for få utnyttet funksjonaliteten fullt ut, og da er ikke tilbudet like fristende lenger...

  • Svein_27249
    redigerte juni 8

    Testet nettopp muligheten for å bruke app på nettbrettet fremfor separat Garmin-enhet, og den klypa på dashbordet var faktisk overraskende sterk og stabil, samtidig som jeg kan vri nettbrettet horisontalt eller vertikalt som jeg selv vil:

    Ideelt sett skulle skjermen vært vinklet litt mer loddrett, men dette er noe jeg absolutt kan teste ut.

    Min gamle GPS festes med sugekopp til den runde platen helt til venstre i bildet, og skjermen til ryggekameraet er rett utenfor venstre bildekant.

  • Jeg fant ut at nettbrettet måtte stå nokså loddrett ellers ble det for mye refleks på skjermen fra vinduer etc. Så jeg endte opp med å få lagt et beslag som står rimelig loddrett så "slider" jeg brettet på plass ovenfra. Lett å ta av når vi går fra bilen. Så syns jeg for min del at det brettet på dashbordet gjorde at den kom for høyt. Men lurt å teste litt som du sier. Og så er det ofte slik at har man vendt seg til en programvare så er terkskelen litt høy for å bytte til noe annet hvis man er fornøyd med den som man har. Lykke til med valget.

  • Interessant, har du noen bilder av din løsning som du kan dele?

  • "Hjemmelagd" holder som kun har en flipp som går bak rammen til skjermen til radioskjermen og en støtte på motsatt side som kan bøyes slik at jeg får den skråstillingen som passer. Ikke så profesjonelt men det står stødig på grunn av tyngden på nettbrettet.

  • Svein_27249
    redigerte juni 9

    Nice, takk for info! Da har jeg noe å tenke på fremover. 🙂

    En tanke som slo meg nå... Bokcoveret til nettbrettet mitt brettes jo dobbelt når det festes på klypa. Det må jo kunne gå an å klype fast kun den bakre halvdelen, og lage et par pizzabit-formede braketter med slisser i ulike vinkler som presses nedpå de to halvdelene for å justere skjermvinkelen. Ikke sikkert jeg trenger flere slisser heller, hvis jeg finner en optimal vinkel. Til testingen holder med med å skjære ut noe i bølgepapp, men hvis det funker som jeg håper bør jeg nok lage noe mer solid i plast el.l.

  • Steinar_11612
    redigerte juni 9

    Ja det er bare å prøve seg frem. Jeg fant aldri noe ferdig opplegg som passa meg.

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.