Er bilbelte til Fiat et Fiat-produkt eller påbygger-produkt?
Denne diskusjonen ble opprettet fra kommentarer delt fra: Kan EBL "lade" startbatteriet med strøm fra bodelsbatteriet?.
Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.
Kommentarer
Det skal visst være omtrent umulig å skaffe ny beltelås. Jeg har nå blitt en kasteball mellom bobilforhandler og Fiat-forhandler, begge påstår at beltet ikke er deres men kommer fra den andre parten. Fiat har i det minste kommet med noen konkrete forslag til nye beltelåser (som riktignok utseendemessig avviker noe fra min egen), men priser på opp mot 3500 kr for én enkel beltelås er jo helt hinsides all fornuft!
Jeg har derfor vurdert å skifte ut begge setebeltene foran. Bilen er 20 år gammel og setebeltene like gamle, og jeg vil anta at nye belter har minst like god kvalitet selv om de ikke nødvendigvis er originale. Ser at BilXtra har setebelter fra Securon med ulike lengder på selve beltelåsen (eks. https://bilxtra.no/bilrekvisita/sikkerhet-og-last/sikkerhetsutstyr/rullebelte-15-cm), og hvis de passer i originalfestene kan jeg skifte ut begge setebeltene til halvparten av prisen for én Fiat beltelås. Noen som kjenner til eller har erfaring med denne produsenten?
Innser at dette nå begynner å bli litt OT, så moderator må gjerne skille ut beltediskusjonen i en egen tråd.
Hei Svein
Som du ser har jeg laget en ny tråd på denne kommentaren. Håper du syns det er greit.
Apropos bilbelter og bobiler og hvem som leverer hva vil jeg tro skille går mellom halvintegrerte og helintegrerte bobiler.
På min (halvintegrert) følger hele førerhuset med fra leverandøren. Mulig påbyggerene monterer dreieskive til seter men det er vel omtrent alt de gjør der fremme.
Noe annet er det når det er et helintegrert påbygg da må nok påbyggeren stå for montering av sikkerhetseler som er forsvarlig festet i dennes karosseri. Så har du helintegrert vil jeg tippe at svaret fra Fiat er mest troverdig.
Nå er jeg ikke ekspert på dette, men av og til fungerer sunn fornuft til det motsatte er bevist 😉
Helt i orden, greit å holde trådene ryddige.
Fiat har lagt ved både bilder og sprengskisser av sine forseter med belter, og det vises tydelig at festene er ulike, så de har nok sitt på det tørre ja. Jeg vil anta at beltene er noe Dethleffs har kjøpt inn fra en tredjepart, og ved nærmere ettersyn er bestefestene fra Securon som jeg linket til veldig like mine egne, så det er ikke umulig at det er noe slikt som er montert. Jeg skal ta en nærmere titt på selve beltene og innfestingen der, og hvis det virker kurant å bytte de ut kommer jeg til å gå for det.
Tid for en liten oppdatering. BilXtra viste seg å være totalt ræva på alt som kan kalles kundebehandling, og etter snart to måneder med gjentatte purringer uten å få svar gidder jeg ikke bruke mer tid på det firmaet. Har handlet der i mange år, men nå er det definitivt slutt. Sendte en rimelig krass mail til BilXtra med kopi til Morten Birkeland (Adm dir i Sørensen og Balchen som eier BilXtra), har fått lesebekreftelse fra ham, men lite trolig at det skjer noe mer derfra.
Uansett, jeg har funnet en annen norsk forhandler av Securon, som faktisk tar seg tid til å svare på kundeforespørsler, så vi er i dialog. Jeg har også sendt mail til Dethleffs og bedt om en avklaring, da jeg nekter å være kasteball mellom norske Dethleffs- og Fiat-forhandlere.
And the saga continues...
... og under 24 timer etter at jeg satte Birkeland på kopi får jeg svar tilbake fra BilXtra, hvor de legger seg flate. Kudos til Birkeland for oppfølging der!
Av og til virker det som kunder er en plage i noen firma.
Flott at du står på og forteller de noe de burde ha visst om før de tok jobben der.
Joda, men det er bare tragisk når vi som forbrukere må gå til slike drastiske skritt for å få respons. Uansett, too little too late, som de sier, jeg er ferdig med BilXtra.